Leserinnlegg skrevet av Svein Fløttum

Hvordan skal motorferdselloven i større grad tilpasse seg brukerne og ikke bare motstanderne?

Fredag kveld var det seks personer fra SNO (Statens naturoppsyn) med hver sin skuter som starta fra Digre i Singsås. I Midtre Gauldal kommune. De kjørte innover Samsjøvegen.

Men SNO og Miljødirektoratet har. For å beskytte snø som smelter, mens politiet må henlegge stadig flere lovbrudd. På grunn av ressursmangler.

Hva er det som holder på å skje i samfunnet vårt? Smeltende spor i snøen tillegges større viktighet enn kriminalitet, fattigdom, sultkatastrofer, terror og krig.

Snøskuter, enten det er til nytte eller lek, er blitt den store stygge fare. Oppleggene for å bekjempe snøskuterkjøring kan minne om alt fra en engelsk revejakt til det en liten snauskalla mann i Jonsvannsveien drev med under krigen. Og man kan med god grunn si at den intensive jakta på snøskuterkjørere retter seg i mot feil målgruppe.

Hva vil skje når el-snøskuterne kommer? For det gjør de. På samme måte som elbiler, elsykler og elbåter. Til og med traktorer og energikrevende anleggsmaskiner kan man kjøpe i elutgaver nå.

Det er nå blitt lov å bruke elsykkel i utmark og elpåhengser i vann som det ikke var mulig å bruke påhengsere (forbrenningsmotorer) på tidligere.

At små, lette elsnøskutere med påhengte solladere kommer, er helt opplagt. Er det godt føre, kan man kjøre langt og lett dit man skal, bore et hull i isen med solcelledrillen, og henge ut snøret og rulle ut solcelleduken for å lade batteriene i elsnøskuteren. Ikke høres de og spora smelter fortere enn SNO oppdager dem.

Jeg går ut i fra at MD/SNO har laget en strategi for å tilpasse eksisterende lovverk slik at fremtidens elskutere blir forbudt. For enhver pris. Men kan de det? Uten samtidig å forby elsykler og elpåhengser?

Forbyr de elpåhengser, må de nesten forby seilbåter også. Og fordi det ikke finnes et eneste argument mot elpåhengser og elsykler, vil et forbud igjen måtte basere seg på synsing.

Hva sier folkehelsa om det? For MD/SNO har tredd seg selv utenpå folkehelsas målsetning innenfor bruken av naturen som positiv virkning for hjerne og kropp.

Er det ikke på tide å tilpasse et regelverk om snøskuterbruk som er slik folk vil ha det og ikke som MD vil ha det? Hvermannsen etterspør ikke store områder som skal reguleres til såkalte rekreasjonsløyper. Petra og Pauline ønsker bare å kunne kjøre der det går vei om sommeren, på sin egen eiendom, til egen seter og fritidsbolig osv.

Å leike seg litt med skuteren i ei snøfonn er også harmløst. Det vet jeg. Og jeg vet også at det ikke er noe mål for skuterbrukerne å kunne kjøre overalt og til alle fjelltopper.

For oss som bor ved og eier deler av Forollhogna nasjonalpark, er det en kjent sak at det aldri har vært så mye snøskuterspor i det området før som nå. Og spora er det stort sett SNO, forvaltningen og forskere som lager.

Det absolutte minimumskrav er å få kjøre der det går vei om sommeren. Det er ikke så mye forlangt når en sammenligner med andre inngrep i naturen som f.eks. vindmølleparker.

I dag er det vakkert vær. I dag skal jeg ta meg en lang og fin skitur.

Ravnås, 15. april.