KOMMENTAR: Det er to helt forskjellige virkelighetsoppfatninger som Trønderbladet i dag forteller om på side 12 og 13. Næringsforeningen (NiT) og 13 bedrifter har skrevet et uvanlig skarpt brev til politikerne i Midtre Gauldal, der de tar en knallhardt oppgjør med måten administrasjon møter næringslivet på. I brevet heter det blant annet: «Dessverre opplever vi en administrasjon med lav servicegrad, arroganse og et ønske om å legge til rette for begrensninger heller enn muligheter.»

De hevder at bedrifter har opplevd store økonomiske tap som en følge av «treg og feil saksbehandling». Dette fører til oppsigelser og fare for konkurser, skriver de i brevet. Konsekvensene av dette, ifølge bedriftene, er at de ser seg om etter prosjekter i andre kommuner hvor servicen er påfallende mye bedre.

Leder i NiT Midtre Gauldal, Aina Midthjell Reppe, forteller at de har hatt dialog og møter med rådmannen og ordføreren i Midtre Gauldal, men at situasjonen ikke har blitt noe bedre. Derfor går de nå til det skrittet å gjøre alle politikerne oppmerksomme på situasjonen.

Ordfører Sivert Moen er ikke overrasket over kritikken, men han er ikke umiddelbart enig. Han peker på undersøkelsene enheten selv har gjort, som sier at de har korte svarfrister og rask behandlingstid. Moen mener det viser at Midtre Gauldal er næringsvennlige på byggesak.

Dette svaret beroliger neppe de 13 bedriftene som står bak brevet. De har altså tatt opp saken med ordføreren og rådmannen tidligere, uten å få gehør. Nå er det selvsagt ikke slik at alle ønsker fra bygge- og anleggsbransjen skal etterfølges, en kommune har flere hensyn å ta enn bunnlinja til bedrifter. Men det er svært alvorlig for en kommune å bli oppfattet som næringsfiendtlig. Spesielt når kommunen om noen år mister hjørnesteinsbedriften sin.