KOMMENTAR: Den skal være ferdig 1919, kan vi lese på et skilt. Det betyr at vi har ett år igjen på en uferdig E6 mellom Melhus og Trondheim.

Jeg kjører strekningen flere ganger i uka og har ennå til gode å bli stående og vente, slik du ofte må på veier hvor det foregår anleggsarbeid. Det blir spennende å se om sluttetappen av prosjektet lar seg gjennomføre på en like smidig måte.

ULYKKE: En trafikkulykke nord for Melhus en kveld i februar kan ha skjedd fordi en bilfører ble forvirret av veiomleggingen. Foto: Vegard Leirvik

Et lignende veiskille er anlagt ved Sandmoen. Også dette kommer fort på, men her er det ikke farlig å velge feil side av midtdeleren, trafikken går nordover i begge kjørefeltene og du slipper å kollidere, så lenge du unngår å treffe midtdeleren. Mellom disse to punktene bukter veien seg gjennom et anleggsområde som ikke alltid er opplyst og oversiktlig.

Sjåføren som kjørte på feil side av midtdeleren ved Brubakken 16. februar, fikk førerkortet beslaglagt, slik det ofte blir gjort i slike tilfeller.

Du skal være oppmerksom og aktsom når du kjører. Det er førerens ansvar å tilpasse farten etter forholdene. Men så er det slik at førere gjør feil. Vi er mennesker med varierende dagsform og vi er ikke alltid like årvåkne når vi sitter bak rattet, selv om vi burde være det. Noen kan være langveisfra og lite kjent i terrenget. Sikten kan være dårlig. Derfor kan det være en god investering å gi oss sjåfører litt hjelp, litt mer blinkende lys og farger på rekkverk, slik at vi velger rett kurs og kommer velberget fram.