Leserinnlegg skrevet av Jørund Rytman, leder for politikk og samfunnskontakt, Bedriftsforbundet

Hvert år rangeres de økonomiske prestasjonene og rammebetingelsene i norske kommuner, under tittelen NHOs kommune-NM. Rapporten gir innsikt i viktige parametere for landets kommuner.

Det som ikke kommer frem av rapporten, er kommunenes evne til å kjøpe inn på rett måte.

Redde for å bli straffet

Likevel fratar ikke godt arbeid krav om profesjonalitet på flere områder: Vi vil være sikre på å få barnehageplass til våre ansatte, vi vil ha en god skole, og vi vil kunne besøke våre syke og eldre innenfor overskuelig avstand. Og - vi ønsker å regne på anbud som aldri blir lyst ut.

Altfor mange offentlige inn-kjøpsprosesser forvaltes for dårlig, og det er flere saker som aldri kommer til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), fordi leverandører er redde for å bli straffet av innkjøpere og kommuneadministrasjon i ettertid.

Det offentlige Norge kjøper varer og tjenester (offentlig forretningsdrift) for milliarder av kroner, hvorav mye kjøpes inn av de norske kommuner. Gang på gang felles norske kommuner i KOFA, det blir brukt tid og penger i rettsaker, gitt erstatninger og kjørt ankesaker.

Det enkleste

Vi i Bedriftsforbundet forstår at det enkleste for kommunenes innkjøpsavdelinger er å bruke «den vanlige leverandøren», å gi ekstra oppdrag til allerede involverte parter, unngå å skrive et anbud, eller «kjøpe tjenester direkte fra fetteren til innkjøpssjefen, rådmannen eller ordføreren», men det er ikke riktig måte.

Vår påstand er at det viktigste for at en "næringsvennlig kommune" er kvalitet på de kommunale kjernetjenester og at næringsvennlige kommuner virkelig kan offentlige anskaffelser.

Vi oppfordrer derfor kommunene til å ta et krafttak, og lære seg offentlige anskaffelser. Nå. Det vil gi flere muligheter for de små- og mellomstore bedriftene både lokalt og regionalt!