Kommentar: Forrige uke kom Rema med nyheten om at de skifter kyllingrase i sin produksjon på Norsk Kylling. Rasen Ross 308 skal erstattes med Hubbard-kyllinger. Det er en rase som er aktiv og livlig, og som lever 30 prosent lenger og vokser 20 prosent saktere enn den «vanlige» kyllingrasen.

De som fulgte med på nyhetene forrige mandag, kunne blant annet lese dette i Trønderbladet, Avisa Sør-Trøndelag og Adresseavisen, mens NRK var inne direkte fra kyllingfjøset på Øysand både i Midtnytt og på flaggskipet Dagsrevyen. I tillegg skrev NTB om saken, og det ble dermed omtalt i svært mange aviser landet rundt.

Vi fikk lese om bedre dyrevelferd og bønder som nå slipper å gå rundt i fjøset og plukke døde kyllinger. Vi fikk også vite at konkurrenten ikke planlegger å skifte kyllingrase, men fortsetter med den omstridte Ross 308.

En bedre dekning av nyheten kunne Rema og Norsk Kylling ikke håpet på i sine villeste fantasier. Etter et år med svært mye negativ omtale, tapt omdømme og omsetningsnedgang, var kylling-nyheten en PR-messig triumf. Med seg på laget hadde de også Dyrevernalliansen, og dermed var det faglig troverdighet bak påstanden om bedre dyrevelferd for kyllingene.

Det gjenstår selvsagt å se om all den positive omtalen gir seg utslag i økt omsetning for Rema. Men de har i alle fall startet året på best mulig måte.