I løpet av 10 år har det vært 197 ulykker på E6 mellom Melhus og Ulsberg. 7 ble drept, 4 ble meget alvorlig skadd og 33 ble alvorlig skadd. 287 endte opp med lettere skader.

Ulykkestallene ble lagt fram for Nye Veier da det statlige veiselskapet onsdag var i dialogmøte med fire ordførere og to prosjektleder.

Til sammenligning har det vært 75 ulykker på strekninga Ranheim-Værnes og 49 ulykker Kvithamar-Åsen i samme periode. Strekninga er riktignok kortere. Totalt er 5 drept på den 42,5 kilometer lange strekninga mellom Ranheim og Åsen i Nord-Trøndelag.

Ønsket forklaring

I går møtte de fire ordførerne fra Melhus, Midtre Gauldal, Rennebu og Oppdal to direktører fra Nye Veier for å få en forklaring på hvorfor E6 Melhus-Ulsberg ikke har fått en startdato eller ikke er prioritert like høyt som regjeringa har gjort. Møtet var i Melhus rådhus. Forventninga til ordførerne er fortsatt at denne veistrekninga er høyt prioritert, og at det ikke går lang tid før spaden settes i jorda. Ordfører Ola Øie fra Rennebu slo fast at det ikke vil bli lenge å vente før ny E6 bygges, og fikk ikke annet enn et smil fra direktørene Anette Aanesland og Finn Aasmund Hobbesland fra Nye Veier tilbake.

Nye Veier vil altså ikke si når det blir byggestart.

Kan falle på lista

Før jul skal det statlige veiselskapet igjen vise fram ei prioriteringsliste. Samtidig sa direktør Hobbesland at det ikke er en selvfølge at et veiprosjekt som er høyt prioritert ett år, står på prioriteringslista det neste året. E6 Melhus-Ulsberg kan hele tida bli satt opp mot andre veiprosjekter i landet og det vil være konkurranse ifølge Nye Veier.

– I god tid før E6 Soknedal er ferdig bygd, vil dere få vite når neste strekning skal bygges, sa Hobbesland.

Nye Veier kom også inn på at ny E6 skal bygges så billig som mulig.

Statens vegvesen regner med å starte bygginga av E6 Soknedal i starten av 2017. Prosjektleder Lars Bjørgård som var med på møtet med Nye Veier, anslår at byggetida blir 3-3,5 år for strekninga som er kostnadsberegnet til 1,5 milliarder kroner.

Større nytte i nord

Nye Veier mener at den samfunnsøkonomiske nytten av å bygge E6 Ranheim-Værnes er større enn ved å bygge E6 Melhus-Ulsberg ut fra at flere bruker veistrekninga i nord og dermed får kortere reisetid om veien blir bedre

Ifølge tall de fire ordførerne og prosjektleder Trond Jære la fram, er årsdøgntrafikken ved Melhus på 13.000, mens den faller til 9500 ved Ler, 8400 ved Hovin, 6150 ved Støren og 4600 gjennom Soknedal.

Årsdøgntrafikken ved Ranheim er 15.080 mens den er 8450 ved Kvithamar.

Les også: Skrinlegger planer om å bygge ny E6 i Soknedal i år

– Samfunnsøkonomisk merverdi har vært litt diskutert i Trøndelag, sa Hobbesland.

Kan bli delt opp

Direktør Anette Aanesland opplyste at det kan være aktuelt å dele opp strekninga Melhus-Ulsberg, og i alle fall når det gjelder utsendelse av anbud.

Selv om ordførerne ikke fikk en startdato, så de ingen grunn til å henge med hodet.

– Det er bare å komme med gravemaskina, sa ordfører Ola Øie fra Rennebu.

Øie sa tidligere på dagen til Trønderbladet at E6 er som en traktorvei og at det oppstår farlige situasjoner fordi bilister skal forbi traktorer.

Under den lukkede delen av møtet med Nye Veier framførte ordførerne og prosjektleder Jære argumenter som at E6 har mye tungtrafikk og at den er ulykkesbelastet.

Reguleringsplanene

Ordførerne understreket at jobben til kommunene er å få ferdig reguleringsplanene, og ordfører Krogstad minnet om at Melhus startet med 200 alternativer for E6 og endte opp med en innsigelsesfri vei. Alle unntatt den for Prestteigen-Gyllan skal være ferdig i år. Sør for Håggåtunnelen har vegvesenet støtt på utfordringer, og har tatt nye grunnboringer. Nye Veier ga ros til den jobben Statens vegvesen utfører når det gjelder planlegging.

Når det gjelder grunnerverv, sa direktør Hobbesland at Nye Veier ikke har stoppet dette. Nye Veier har ifølge Hobbesland ikke plikt på seg til å innløse bolighus når reguleringsplanene er ferdige, men at Nye Veier mest sannsynlig vil følge samme praksis som vegvesenet.