Mandag møtte fylkespolitikere transportkomiteen på Stortinget for å tale Trøndelag sak når det gjelder samferdsel i statsbudsjettet.

Fokus på Melhus

En av sakene var E6 Melhus som i dag er to felt med midtdeler. Når E6 mellom Trondheim og Melhus samt E6 fra Skjerdingstad til Ulsberg er ferdig, vil E6 Melhus bli liggende som et standardsprang, mener fylkespolitiker Guro Angell Gimse (H) fra Melhus.

Les også: Ordfører Krogstad frykter utsettelse for hele E6-prosjektet

Før på dagen advarte ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i Trønderbladet mot å presse på for fire felt på E6 Melhus, og han tror det kan føre til at E6 sør blir forsinket. Det er ikke Guro Angell Gimse enig i.

- At vi får en strekning med to felt skviset innimellom firefelts veier representerer et standardsprang som er svært uheldig i forbindelse med trafikksikkerhet, men også kødannelser. Jeg tror at en avgjørelse om å ta denne strekningen med i Nye veiers portefølje øker nytteverdien av hele strekningen. Dette sender oss heller fram i køen enn bakover, mener Gimse.

Om utsettelse

Gimse tror ikke det er en fare for at Nye Veier utsetter andre veiprosjekter om utvidelse til fire felt for E6 Melhus legges til porteføljen.

- Reguleringsprosessen tar tid, men jeg tror ikke dette vil utsette noe. Dette handler om å rette opp en glipp som gjør at det virkelig blir helhet over utbyggingen. Nye veier har allerede lange strekninger å jobbe med lenger sør, og kan selvsagt begynne der, uavhengig av Skjerdingstad-Melhus, uttaler Gimse.

Ordfører Krogstad var i Trønderbladet klar på at han mener Statens vegvesen har ansvar for E6 Melhus, og det er ikke Gimse enig i.

Les også: Her kan du se video av strekningen Hovin-Kvål

Under møtet med transportkomiteen i dag mandag, tok fylkespolitikerne også opp ønsket om å få forsert elektrifisering av Trønderbanen.