E6-strekninga Melhus-Ulsberg har ikke fått noen startdato. Det offentliggjorde det statlige veiselskapet i dag. I stedet vil veiselskapet at "noen forhold" må avklares først. Ifølge ei pressemelding mener Nye Veier at det er noe som må avklares først uten å si hva dette er, før selskapet vil opplyse når ny E6 kan bygges.

Med i første fase

Veiselskapet har prioritert fem strekninger og deriblant E6 i Trøndelag i første fase. Utbyggingsprosjektet E6 Trøndelag består av består av strekningene Ulsberg – Melhus på 70 km, Ranheim – Værnes på 23 km og Kvithammar – Åsen på 22 km.

E6 Trøndelag skal påbegynnes i 2019/20, men veiselskapet har altså ikke satt noe endelig dato. Det gjelder også den 70 kilometer lange strekninga Melhus-Ulsberg. Her er ikke alle reguleringsplanene vedtatt ennå. Målsettinga til Statens vegvesen som har utført planlegginga for Nye Veier, er at reguleringsplanene skal være vedtatt av kommunestyrene før sommerferien.

E18 Tvedestrand-Arendal, E18 Langangen-Dørdal og E6 Kolomoen-Moelv skal påbegynnes med en gang. E39 Stavanger- Ålgård kan ifølge veiselskapet påbegynnes i 2018.

Les også: Mange har ventet spent på Nye Veiers svar

Nye Veier har holdt kortene tett til brystet når det gjelder årstall for de ulike veiprosjektene som det statlige veiselskapet har fått i sin portefølje. Regjeringa har overlatt prioriteringa til det statlige veiselskapet for fire områder i Norge. I Trøndelag har veiselskapet ansvar for tre store E6-prosjekter.

Statens vegvesen har satt inn høygir forå få laget reguleringsplaner, og har fått unna mange. Den som mangler er for strekninga Hovin-Støren der vegvesenet har vært i samtaler med Nye Veier om blant annet hastighetskravet. På denne strekninga er det krevende å få bygd firefelts motorvei, har vegvesenet opplyst.

Portefølje

Selskapet har fått tildelt E6-strekninga Melhus-Ulsberg som ett av sine prosjekter. Denne strekninga er anslått av Statens vegvesen å koste 15 milliarder kroner. E6 gjennom Soknedal er tatt ut av prosjektet,og venter nå på å få tildelt de 880 millionene kroner som er foreslått i Nasjonal transportplan. E6 i Soknedal koster over en milliard kroner.

Les også: E6 Soknedal er høyt rangert i Nasjonal transportplan

Hele strekninga skal finansieres med bompenger. De lokale kommunestyrene har gått med på bompengefinansiering,og det samme har fylkespolitikerne. Signalene er at bompengeandelen ikke skal overstige 3,5 milliarder kroner. Bompengesøknaden er ventet å bli behandlet av Stortinget i juni. Hvis det ikke skjer, kan E6 i Soknedal bli forsinket med et halvt år.

Les også: Må rive 45 eiendommer