Viftekapasiteten i tunnelene på E39 mellom Øysand og Orkanger, skal utbedres for å gjøre det mulig for brannmannskaper raskest mulig å komme seg til et brannsted.

Det melder Statens vegvesen. Utbedringa er en oppfølging av Tunnelforskriften som gjelder alle tunneler over 500 meter på riksveinettet. Kravene må oppfylles innen 1. januar 2019.

Brekktunnelen først

Tunnelene blir stengt i perioder når utbedringsarbeidet starter i februar. Arbeidet vil pågå ut 2018.  Først ut er Brekktunnelen, og så blir Viggjatunnelen og Storsandtunnelen tatt. Til slutt skal Mannsfjellstunnelen, Svalnestunnelen og Nausttunnelen utbedres.

- I anleggsfasen vil vi ha behov for å stenge tunnelene. Arbeidet vil i all hovedsak foregå på kveld og natt sju dager i uka. I perioder med omfattende monteringsarbeider vil det være behov for helgestengning. Dette vil gi en framdriftsgevinst med tanke på at hver opp- og nedrigging vil kreve to–tre timer per skift, uttaler prosjektleder Odd Arild Lindseth i Statens vegvesen på vegvesenets nettside.

Les også: Varsler over radio om tunnelbrann

Forberedende arbeid

Før Statens vegvesen kan gå i gang med selve tunnelene, noe som skal skje i 2017, skal det utføres forberedende arbeid ved kryssområdene langs E39 og fylkesveg 800 (gamle E39). Dette starter nå.

Da vil det komme nye skilt og automatiske bommer med tosidig rødt blinkende lys ved kryssområdene, opplyser vegvesenet.

Omkjøringsrute mens tunnelene er stengt, er via gamle E39 (fylkesveg 800). Vegvesenet vurderer å sette opp ekstra belysning på utvalgte gangfelt i Buvika, Børsa og Viggja.

Prosjektleder Odd Arild Lindseth. Foto: Linn Silseth, Statens vegvesen