I sommer tok innehaver og daglig leder Anita Holmen Wold ved Brillesalongen på Melhus det store steget. Hun gikk ut av Synsam-kjeden for å drive selvstendig.

–Det gir oss større frihet til å kjøpe varer, og tilrettelegge for våre egne kunder, uttaler hun.

Les også: –Vi må ta en kraftig evaluering

Les også: Ingrid trengte flere til å massere

Økt omsetning

Wold har drevet Brillesalongen i tre og et halvt år, og siden den gang har driftsinntektene økt betraktelig. I 2012 var de på 3,6 millioner, mens de i 2015 var på 5,6 millioner. I 2014 var inntektene imidlertid enda høyere, da på 6,1 millioner kroner.

–Vi har investert mye også, både pusset opp butikken, og vi har helt nytt synsprøverom, forteller Wold.

Selv er hun ikke optiker, men det er to av hennes fire ansatte. Wold har lang erfaring innen brillebransjen, og har diplom som brillestylist

–Jeg er godt opplært av Jan Thomas på hud, hår, form og farge, og vi kan selvfølgelig hjelpe kundene til den beste utgaven av seg selv, smiler hun.

Og hun skryter av melhusbyggen: De er trendy og nytenkende, uredde og prøver gjerne noe nytt, påstår butikkinnehaveren.

Det var også en av årsakene til at hun ønsket å ha større frihet til å velge briller selv. Wold ønsker å tilby et bredt utvalg, for enhver smak og i alle prisklasser.

Ikke redd for innkjøpspriser

Hun er ikke redd verken for høyere innkjøpspriser eller mer arbeidsom markedsføring som selvstendig butikk.

–Jeg har vært i bransjen i 20 år, og jeg tror ikke innkjøp vil bli et problem. Jeg har handlet både med Paris og Milano før, og kontaktene mine er der fremdeles. De vil gjerne at vi skal selge varene deres, smiler Wold.

Denne uken reiser hun og en av hennes ansatte nettopp til Paris på messe, for å se på nye trender og gjøre innkjøp.

Butikken på Melhustorget har fått nye møbler, ny belysning og nytt gulv. Wold sier hun ønsker å gjøre butikken helhetlig og innbydende. De har fått ny logo, men navnet har de beholdt.

–Brillesalongen passer veldig godt til den nye profilen vår, smiler butikksjefen.