Torsdag var ordfører Gunnar Krogstad i møte med fylkesmann Brit Skjelbred og representanter for ulike avdelinger hos Fylkesmannen for å høre hva de tenker om to eller fire felt for ny E6 på Hovin. Krogstad mener at ny E6 skal få to felt for å spare dyrkajord, og ikke fire felt slik regjeringa, Nye Veier og Statens vegvesen har lagt til grunn.

- Positivt møte

- Det var et positivt møte og en god dialog. Vi ble møtt med forståelse. Men fylkesmannen sa at hun ikke kan saksbehandle over bordet, sier Krogstad.

Krogstad har tro på ei løsning som blir slik han, beboere og bønder i området tenker seg.

- 6. juni skal det være et samrådsmøte med Statens vegvesen, og det kan hende at det blir ei mer tilfredsstillende løsning der det ikke går med så mye dyrkajord, sier Krogstad.

Detaljtegning av veilinja er ennå ikke gjort, og Krogstad har et håp om at veilinja kan utformes slik at jordvernet også ivaretas.

- Håpet er at vi kommer fram til ei løsning som er bedre enn den som er skissert, forklarer Krogstad.

For krapp

Krogstad har kommet fram til at Hovin kan få til sammen åtte felt vei, og det på en trang del av dalen. To felt er gamle E6 som benyttes som lokalvei, to felt er dagens E6 som ble åpnet i 2013 og fire felt er ny E6. Regjeringa har bedt om fire felt fram til Støren, og med tillatt hastighet 110 km/t. Skal det kjøres så fort er det ikke mulig å bruke dagens E6 som har to felt og midtdeler fordi kurven ved Svebrua er for krapp, opplyser Krogstad.

Får kritikk

Melhuslista er kritisk til at Krogstad arbeider for to felt i stedet for fire felt.

- Dårlig bergstruktur og elendige grunnforhold må vi bare forholde oss til. Vi ønsker ikke å være en bremsekloss, men en pådriver for E6-bygging. Politikerne må jobbe hardt og effektivt for å få regulert E6 og klargjøre for oppstart. Ordføreren skaper tvil og usikkerhet, mener Sigmund Gråbak.

Krogstad avviser at det er fare for at E6 Skjerdingstad-Ulsberg kommer bakerst i køa om melhuspolitikerne ikke vil følge Nye Veiers anbefaling om å stille seg bak deres ønske om fire felt.

- Det blir helt galt hvis kommunen skal legge seg flat i utgangspunktet og kaste kortene. Jeg tror ikke Nye Veier vil kjøre ei linje der de straffer en kommune der de hever røsten. Vi var ikke hos fylkesmannen for å få en innsigelse, men for å høre hva fylkesmannen mener, sier Krogstad.

Melhus formannskap skal se på E6-strekninga Gyllan-Støren på nytt på tirsdag.