Melhus skal profilere seg mer på hva kommunen har å by på av lokalmat og opplevelser. Elever ved Melhus videregående skole ble onsdag invitert til å komme med innspill til hvilket slagord som egner seg for konseptet.

– Det er klart en fordel å ha lokalmat i Melhus, sier Jørgen Ellefsen (18).

Lisa Restad (17) mener det viktigste er at maten smaker godt, og at det teller mer enn hvor maten kommer fra.

Forslag

Elevene har foreslått slagord som Mathus, Matland, Produseres og nytes på samme sted, Fra Melhus, Tradisjonsmat, Lokalt gull, Midt i blinken, Med øye for lokalmat, Ekte smaksopplevelser, Lev livet lokalt, Kniv & Gaffel, Nyt Melhus, Midt i matøye og Nabosmak.

Ingen av forslagene hadde med seg ord som sagahistorie selv om melhushistorien er rik på kjente skikkelser fra vikingtida.

- Det er bra at elevene får være med på et reelt prosjekt, sier faglærer Tor Borthen.

Les også: Første samling for kortreistmatnettverket

Tatt godt imot

Næringsforeninga, Melhus bondelag og Melhusbanken har gått sammen om prosjektet som skal fremme lokalmat og opplevelser i Melhus, og de tre samlingene som hittil er blitt avviklet, viser at det er stor interesse for dette blant eksisterende aktører og gründere.

Les også: Suksess for Bondens marked

– Vi savner veldig å ha et navn på prosjektet,. Innspillene er gode, sier Hans Petter Øien Kvam, leder for avdeling Melhus i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Forslagene tar Øien Kvam og Øyvind Eidem fra Rosenborg Reklame med til møtet i styringsgruppa for prosjektet. Det har også kommet innspill fra andre. Med et navn på prosjektet håper Øien Kvam at det skal bli lettere å skaffe finansering til prosjektet.

Les også: Gründere vil tilby gauldalsmat

Bondens marked er en del av satsinga på å sette lokalmat i Melhus på kartet. Fjorårets suksess skal gjentas, og i april og september blir det Bondens Marked igjen i Melhus sentrum.