En firefelts motorvei parallelt med dagens nybygde tofelts E6 blir altfor arealkrevende mener ordfører Gunnar Krogstad.

Reagerer

Derfor foreslår han at E6 fra Hovin fram til kommunegrensa mot Midtre Gauldal bare får to felt slik veien har i dag.

Les også: Se filmen for strekninga Hovin-Kvål

- Trafikken forbi Hovin er nesten det halve av hva den er forbi Melhus sentrum. Det foreligger ingen planer om å utvide til fire felt forbi Melhus, og det er da ingen logikk i at det bør gjøres forbi Hovin. Videre vil det gå med svært mye dyrkajord med den løsningen som er skissert, i tillegg til at det kanskje vil gå med enda flere bygninger. Det blir også svært kostbart, skriver ordføreren i et leserinnlegg.

Les også: Vil heller berge liv

Krogstad vil heller at dagens E6 med midtdeler og to felt også skal brukes i framtida. Det er ikke lenge siden denne veien ble åpnet, og Statens vegvesen sa opprinnelig at denne veien ville bli den varige løsning. Nå har Norconsult kommet med ei anna løsning, og den innebærer en firefelts motorvei parallelt med dagens tofelts E6.

- De overordnede planene sier 90 km/t fra Støren og sørover, og 100-110 km/t nord for Støren. Det er fullt gjennomførbart å si at dette skillet i stedet skal gå ved Hovin, slik at vi fortsatt kan bruke dagens tofelts veg med midtdeler, mener Krogstad.

Les også: Kan bli for trangt

Nye Veier

Krogstad sier til Trønderbladet at han er så betenkt over bruken av dyrkajord og over at hus kan bli berørt, at han har bedt om at formannskapet ser på saken før forslaget legges fram for kommunestyret. Dessuten har han bedt Nye Veier om å se på saken. Statens vegvesen har lagt fram forslag om en firefelts motorvei fordi regjeringa har bestemt at nyveien skal ha 100 km/t-sone og ha fire felt fram til Støren. Fra 1. januar tok Nye Veier over E6-prosjektet fra Melhus til Ulsberg bortsett fra E6 Soknedal som skal bygges av Statens vegvesen.

Les også: Nye Veier vil utsette E6

Ordfører Gunnar Krogstad.