Under et godt besøkt folkemøte i Melhus torsdag kveld, ville ikke direktør Finn Aasmund Hobbesland fra Nye Veier gi noen startdato for ny E6 mellom Melhus og Ulsberg.

Svar før jul?

I november eller desember vil Nye Veier legge fram ei ny prioriteringsliste basert på samfunnsøkonomisk nytte, og da kan enten en del av porteføljen i Trøndelag (E6 Ulsberg-Steinkjer) være med eller ingenting av E6 i Trøndelag, opplyser Hobbesland.

Les også: Lei av ulne E6-svar

Han understreket flere ganger i møtet at den samfunnsøkonomiske nyttemodellen blir helt avgjørende, og aller mest teller innspart kjøretid for bilistene. Innspart kjøretid teller mer enn antall drepte og skadde fordi det er lettere å prissette innspart kjøretid, forklarer direktør Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier. Når det gjelder innspart tid, pekte han på at nytten er større på strekninger som Kvithamar-Åsen i Nord-Trøndelag der han mener det virkelige er dårlig veistandard.

Les også: Kjemper for E6 sør

Vil ha bompengesøknad

Imidlertid skapte han et håp hos dem som venter på ny E6, vet å si at det er viktig å ha reguleringsplanene raskt vedtatt. Dessuten sa Hobbesland at Nye Veier vil innlede en dialog med fylkeskommuner og kommuner sør og nord for Trondheim for å få bompengesøknader.

- Vi ønsker dialog med fylkeskommuner og kommuner sør og nord for Trondheim om bompenger slik at det ikke stopper på det, sa Hobbesland.

. Det mener Guro Angell Gimse (H) betyr at E6 Melhus-Ulsberg kan komme til å komme i betraktning med det første.

Direktøren fra Nye Veier opplyste også:

- Nye Veier legger ikke opp til en omkamp om veilinjer i vedtatte reguleringsplaner, men kan gripe inn om de ser muligheten til å spare penger

- Nye Veier vil engasjere et eksternt firma til å håndtere grunnerverv

- Nye Veier vil følge samme praksis med innløsning som Statens vegvesen når reguleringsplaner er vedtatt, men vil ikke ta initiativ til innløsning før vedtak er på plass

- Ingen skal kunne kjøpe seg fram i køa av prosjekter ,ved å tilby å betale mer bompenger enn det politikere går med på andre steder

Det statlige veiselskapet regner med å ha rundt 85 ansatte i løpet av året, opplyste Hobbesland.

Les også: Har ansatt direktør for Trøndelag

Vurderingsevne

Tor Borten fra Ler fikk applaus da han sa at han ikke fatter hvilken vurderingsevne det er i Nye Veier når Nye Veier har framhevet strekninga Ranheim-Værnes av hensyn til EUs tunneldirektiv når E6 i Gauldalen har en snittfart på 50–60 km/t, har gårdstun helt inntil E6 enormt mange avkjørsler.

- Jeg har kjørt strekninga Ler-Stjørdal i fire år fordi jeg jobber i et firma i Stjørdal, og det tar like lang tid å kjøre fra Ler til Sluppen som fra Sluppen til Stjørdal. Mot Stjørdal er det strake veien, og det er planfrie kryss. Om en bygger ny E6 mellom Ulsberg og Melhus, halverer en kjøretida. Aktiviteten i Malvik og på Sveberg har kommet fordi de fikk en god vei. Den eneste trafikkøkninga vi får i Gauldalen, er at flere polakker og litauere kjører laks, sa Borten.

Direktør Hobbesland repliserte at det var kloke ord.

Venter

Advokat Ivar Andersskog representerer 20-30 grunneiere.

- Jeg savner at de kunne ha sagt når de tenker å starte med grunnervervsprosessen. De ikke med noen dato. Jeg ser for meg at det kan gå fort når de først starter slik at de ikke rekker avbøtende tiltak. Plutselig kan bonden bli stående uten beite til dyrene, sier Andersskog.

På fremste benk f.h sitter prosjektleder Lars Bjørgård fra Statens vegvesen, varaordfører Stine Estenstad som ledet møtet og politiker Guro Angell Gimse. Vegvesenet hadde med seg blant annet grunnerverver Lars Werkland.