Produksjonssjef i Lydbokforlaget, Britt Bjørlykke, kan fortelle at forlagets ¿Lydbokklubben¿ hadde cirka 1000 medlemmer, og ble etter hvert en betydelig ekstra arbeidsbelastning på firmaet. De fikk kapasitetsproblemer rett og slett.
¿ Det ble faktisk et spørsmål om hvor mye tid og krefter vi skulle bruke på lydbokklubben, sier Bjørlykke. - Vi signaliserte allerede for ei tid tilbake overfor ordinære bokklubber, at vi kunne tenke oss å selge vår lydbokklubb. I første omgang var responsen negativ, men i sommer slo ¿De norske bokklubbene¿, som er paraplyorganisasjon for norske bokklubber til, og kjøpte ¿Lydbokklubben¿. Salget ble offentlig 1. august.
Best på lydbøker
- Produksjonssjefen er godt fornøyd med handelen. Hva den innbrakte firmaet i kroner og øre, vil hun imidlertid ikke ut med.
- Vi er svært glade for at bokklubbene virkelig vil satse på lydbøker, slik oppkjøpet vitner om. Vi ser det også slik at våre lydboklesere fortjente en profesjonell bokklubb. Det er bedre at vi gjør det vi er best til, nemlig å lage lydbøker, så får bokklubbene gjøre det de er best til.
Til sammen vil det kunne føre til økt etterspørsel etter lydbøker. Der ser vi naturligvis et marked også for Lydbokforlaget. Men det vil kreve mye av oss, understreker Bjørlykke, vi er ikke alene i bransjen, så her gjelder det ikke å sove på eventuelle laurbær!
Flere ansatte
På spørsmål om salget av lydbokklubben kan få følger i form av oppsigelser i Lydbokforlaget, sier Bjørlykke; at alt tyder på at de reduserte arbeidsoppgavene salget medfører, vil tjenes inn igjen i økt etterspørsel etter lydbøker. Hun ser derfor snarere for seg en auke enn en reduksjon i antall ansatte.
Lydbokforlaget AS: Solgte Lydbokklubben
Lydbokforlaget på Melhus som er ledende lydbokforlag i landet, har solgt sin egen lydbokklubb til De norske bokklubbene av kapasitetshensyn. Målet er større etterspørsel etter lydbøker.
Fra arkivet