Rallycrossfører og gründer Knut Ove Børseth har utviklet Kjør for livet-prosjektet fra et lokalt prosjekt til en nasjonal suksess, men dette har kostet ham den sportslige satsingen som hele prosjektet startet med.

Nå er han tilbake, og fikk kjørt vekk rattrusten under det nordiske mesterskapsløpet i Skien i Telemark. Dette inngikk også i norgesmesterskapet som Børseth satser på i år.

Les også: En rørt Børseth kan drive Kjør for livet videre

Semifinale i den nordiske eliten

I Skien kom han til semifinale sammen med resten av den nordiske eliten, og ble også best av førerne som er påmeldt i NM.

– I de tre innledende omgangene vi kjørte, så forbedret jeg rundetiden med bortimot to sekunder. Så det er klart at det er sjåføren som er rusten her. Men vi har fått strammet opp «Gammel-Focusen» så den skal være i topp stand. Nå så skal jeg trene så mye jeg klarer for jeg må definitivt ha mange runder i bilen, kjenner jeg, sa Knut Ove Børseth etter at semifinalen var ferdigkjørt.

Han viste progresjon gjennom dagen, og var farlig nær en finaleplass sammen med blant annet Oliver Solberg, Petter Solbergs sønn, som imponerte en hel rallycrosselite med sin 3. plass totalt.

Godt å være tilbake

For Børseth var det også en milepæl å kjøre igjen. Og ikke bare for seg selv, selv om gleden ved å kjøre en bil med nærmere 600 hestekrefter og firehjulsdrift selvfølgelig er stor.

– For min egen del er det artig å komme tilbake, men det er også viktig for det viktigste vi driver med, nemlig å være et team som ungdommene skal være en del av. Og da er det viktig at vi også er synlige på banen, sier Børseth.

Les også: Da kongeparet var i Gauldalen

Å prioritere norgesmesterskapet i Supercars har vært mangelvare blant norske førere. Klassen Supercars forbindes mest med EM og VM, men nå begynner tilfanget av biler å bli såpass stort at det kommer til å være et nivå også nasjonalt i denne klassen. Selv om de fleste kjørte nordisk og ikke tok NM-poeng i Skien, så kommer de rene NM-rundene til å bli sportslig tøffe - og deltakelsen større om NM-poengene de kommende ukene og månedene.

Og det mener Børseth er bra for sporten.

– Det er bra, for nå får vi vist at alt er mulig - at du kan konkurrere med en slik bil her i Norge uten å ha et fullt profesjonelt opplegg slik du nå må i EM og VM. Og det vil være til inspirasjon både for publikum og for førere i klassene under, som ser at dette nå er mulig å få til, sier han.

Håper på VM-deltakelse

Drømmen er også selvfølgelig å være tilbake der prosjektet så dagens lys i offentligheten, nemlig på Lånke-banen i Stjørdal. Her kjørte Børseth i 2011 med sin oransje og svarte bil da han viste fram Kjør for livet foran et stort publikum, og målet er at han nå kan få kjøre et rendyrket VM-løp på Lånkebanen i juni, med Kjør for livet-gjengen bak ham.

– Jeg har vært tidlig ute og snakket med det internasjonale bilsportforbundet. Det er noen ledige plasser igjen, og jeg har gjort mitt, for det er et stort ønske jeg har, sier han, og forteller at det nå er opp til forbundet om Børseth får en plass blant de såkalte «wild card»-førerne.

Og hva med NM-ambisjonene? Med tidligere NM- og EM-gull i ulike klasser i rallycross, så er han definitivt ambisiøs selv om det er blitt noen år siden de siste bragdene.

– Vi vil gå for gull, og jeg kjører for å vinne. Så vi må ha mål om å vinne NM når vi først stiller opp, sier 41-åringen fra Ler.

OPPGRADERT: Selv om mange tror at Knut Ove Børseths Ford Focus er av det eldre slaget, så er mye av «innmaten» på bilen oppgradert til nyere standard, slik at det ikke skal stå på ytelsen og konkurransedyktigheten. Foto: Simen N. Hagen
RUSTEN: Selv mener Knut Ove Børseth at rattrusten hang godt igjen i comebacket på Grenland Motorsportsenter i Skien sist helg. Men en progresjon på to sekunder bedre rundetider mot slutten av dagen indikerer at 41-åringen fra Ler ikke har glemt hvordan man kjører bil. Foto: Simen N. Hagen