Sesongens første runde i Europeisk GT4 gikk i helgen av stabelen på den ikoniske racerbanen Monza i Italia. Anna Rathe stilte til start med sitt nye team Reiter Engineering, som en del av deres Reiter Young Stars satsing. Totalt stilte 27 biler til start i helgens to løp, med første løp lørdag og andre løp søndag.

Første løpshelg på 19 måneder

Fredag var det treningskjøring og kvalifisering, og for den 34 år gasmle racerføreren fra Melhus var dette første løpshelg på 19 måneder. Det var ingen tvil om at det var mye å gå på, og Rathe jobbet hardt for å ta igjen forspranget til konkurrentene. Dette lyktes hun bedre og bedre med igjennom helgen, og allerede i lørdagens første løp ga det resultater.

Les også: Anna storfornøyd med NM-bronse i racing

– Jeg deler bil #74 med sveitsiske Cédric Freiburghaus, og nyter godt av hans erfaring. Han er rask, og jeg lærer mye av å kjøre sammen med han. Vi jobber godt, og allerede denne helgen klarte vi å få godkjente resultater, sier Rathe om helgens innsats.

– Hektisk opplevelse

I lørdagens løp startet Freiburghaus først i bilen, og etter et klokkerent pit stop var det Rathe stur. Det begynte å regne litt forsiktig, men heldigvis ikke nok til at det skapte noen problemer. Rathe brukte mye av løpet på å fortsette sin læringskurve, og brakte bilen inn til en 15. plass.

– Lørdagens løp ble en hektisk opplevelse. Jeg hadde fortsatt mye å lære, og siden jeg overtok bilen ca midt i feltet var det mange raske førere i nærheten. Løpet ble en blanding av forsvar og utvikling, og en 15. plass er en grei start på sesongen i ny serie med nytt team og ny bil på ny bane, sier Rathe i en pressemelding.

Trang start på Monza

Over natten til søndag hadde teamet gjort en kjempejobb med data- og videoanalyse, og det var en spent Rathe som denne gangen skulle starte først i bilen.

Les også: - Jeg var både nervøs og utrolig opprømt

– Monza har en særdeles trang start med en meget treg sjikane hvor det nesten alltid skjer noe i starten. Jeg startet i bakre del av feltet og kunne ikke egentlig annet enn å henge med og forsøke å unngå alle som ble stående midt i veien. Heldigvis forløp starten uten dramatikk for oss, sier Rathe.

Det ble raskt tydelig at jobben teamet hadde lagt ned fra lørdagens løp hadde gitt resultater. Rathe forbedret sin kjøring betraktelig. Nå var det ikke lenger bare snakk om å henge med, men også om å kjøre seg oppover i feltet.

Ser mot topp 10

– Jeg er utrolig glad for den store fremgangen vi gjorde gjennom helgen. Følelsen av å kunne klatre i feltet på søndag var veldig, veldig god. Nå er det ikke langt igjen før vi kan begynne å hevde oss i topp 10, og det skal bli skikkelig gøy, sier hun optimistisk.

Neste løp er Grand Prix de Pau i Frankrike 12.-15. mai.