To gauper skutt på Rognes
Kun en gaupe kunne felles på kvote i Midtre Gauldal. Søndag ble to gauper skutt.
Torill Ustad Stav
Publisert 08.03.2010 - 10:10
Endret: 08.03.2010 - 10:11
Søndag ble det skutt to gauper på Rognes, tre dager etter at det bel lagt ut en tilleggskvote på ett dyr i Midtre Gauldal og Holtålen.
- At to gauper blir skutt på samme jakttur skjer ikke ofte. Man skal forebygge at det tas ut flere gauper enn kvoten, men er man uheldig kan det skje, sier Hans Iver Kojedal, fjelloppsynsmann i fjellstyrene i Ålen og Haltdalen.
Fjellstyrene la ut informasjon på sine hjemmesider om at kvoten var overfyllt kort tid etter jakten.
Kojedal er ikke kjent med detaljene i saken. Trønderbladet har vært i kontakt med en av jegerne som deltok i jakta, men han ønsker ikke å uttale seg.
Også i Holtålen hadde jegere kontakt med ei gaupe, men de avsluttet jakta da fellingene på Rognes ble kjent.
Også på Melhus ble det gitt tilleggskvote på gaupe. Her ble ei hugaupe felt lørdag ettermiddag.

09.03.10 - 16:22
|
|
Gratulerer med vel organisert jakt. Ivrige jegere og gode hunder gjorde susen.Dette var morro. At det falt et dyr for mye gjør ingen ting, det er snart gjort i kampens hete.Gaupebestanden er ALT for stor.Det er ingen tjent med. Snart er det bare de største elgene og en haug med sultne gauper tilbake i skogen,Det kan man ikke kalle et mangfold.Desuten tror jeg det er tatt høyde for slike overskytningsuhell så lita som kvota er,den kunne vært det dobbelte minst. Til slutt tren på skyting,hold børsa varm og møt opp på neste års gaupejakt.
|
| Av: Bare Oppservatør |
Svar på innlegget |
 |

10.03.10 - 00:51
|
|
Er helt enig i at kvota er satt for lavt. Nasjonalt bestandsmål for region 6 er 12 familiegrupper, i 2009 ble det registrert minimum 25. Så til dere som er bekymret for "katta" oppfordrer jeg dere til å sette dere litt mere inn i de faktiske forhold. Stå på jegere!! Så får vi håpe på større kvoter til neste år.Kan da vær trivelig med ett og annet rådyret å.
|
| Av: Pelsjeger |
Svar på innlegget |

09.03.10 - 09:02
|
|
Slike gutter vil gamle Norge ha. Jakt videre gutter det er altfor mange gauper rundt om hytta mi. Noe som vi føler stor uhygge med.
Selv har jeg ikke jaktet på mange år, men jeg har tatt med børsa og plassert den lett tilgjengelig oppe på hytta. Og den blir brukt hvis muligheten byr seg. Håper flere gjør det samme.
|
| Av: Utrygg |
Svar på innlegget |

08.03.10 - 20:02
|
|
Jeg vil oppfordre til å drive mer med øvelseskyting da blir det ikke lagt så mye merke til om det smeller på en gaupe.
|
| Av: Titten Tei |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 10:23
|
|
Det er jeg enig med. Og som folk flest sier.. "Sikt og så skyt".
|
| Av: En Gauldaling. |
Svar på innlegget |

08.03.10 - 19:03
|
|
Gaupejakt er like viktig som elg eller reinsjakt Samme hvor mye man prøver så klarer man ikke å utrydde arten. men når man ser dyr på terrassen eller etter veien, er det for mye av arten. Gaupa er et vilt dyr som holder til i skogen, og der bør den være.
|
| Av: Budals jeger |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 13:15
|
|
..er at det er for mye folk...ikke rovdyr. regner med at naturen ordner opp snart med dette problemet..Håper det ivertfall.
|
| Av: CT |
Svar på innlegget |

08.03.10 - 18:05
|
|
Jeg ser "naturvernere" uttale seg om saken!! Dere er på ett lavt stadium når det gjelder å ha kunnskap om saken!! Jeg tror dere bør uttale dere om saker dere vet noe om!! Det er i allefall ikke noe problem og høre at dere har lite kunnskap om saken! Hva skjer om sauen går på innmark! Innvoldsnyltere etter kort tid!! Hva skjer når vi flytter kjøleskapet til stua!!! Da går vell folk til stua for og hente seg mat! Hva skjer når gaupebestanden blir for stor? Gaupa SULTER!! pga rådyrstammen raser nedover!! Og gaupa får sykdom! I Midtre Gauldal og Melhus er stammen av gaupe alt for stor! Noe dere også ikke vet!!! Hvor stort er territoriumet ti ei gaupe? Dere tror vell der er som revens!! Dere er kun berørt av saken via det dere ser på tv og leser! Dere har ingen kunnskap om hvordan ting "egentli" er!! Dere kan se di "idyliske" tv-bildene deres av gaupeunger som leker i blomsterenga som blir vist! Ser dere noen gang for dere blodige tørstige tenner som røsker og river rått kjøtt fra ett rådyr?? Eller rådyret driver en desperat kamp for å overleve!! Nei, vi må vel vente til gaupa velter raskdunken i gårdsplassen i desperat leting etter mat! Vi må vel også vente til bygd-folkene flytter til byen for å finne jobb! Hvorfor står det store landsbygder øde i Sverige tro?? pga rovdyr? Landbruket har gitt opp!!! Hva skjer når Landbruket forsvinner? Landsbygdene forlates!! Hvor mange arbeidsplasser er knyttet til landbruk??? Transport; foredling osv osv!!! Er jobben din eller noen i familien knyttet til landbruket?? Uttal dere om noe dere har forstand på!!!! Ta nå den årlige påsketuren deres ut i "vill"marka og kjør hjem igjen, og la vi som er berørt av saken og bor her styre resten!!
|
| Av: Bygdemann |
Svar på innlegget |
 |

10.03.10 - 10:36
|
|
..påstår at gaupebestanden i Midtre Gauldal og Melhus er alt for stor. Da kan du sikkert fortelle meg hvor stor den er da? Du som har svaret og forstand på alt?!
|
| Av: Båtflyktning |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 13:16
|
|
Fordømt tøv fra ende til annen. Dere bønder har altfor mye makt! Sitter med store eiendommer som sikkert ble gitt over et pokerbord for 150 år siden.
Og hva er det med din fremstilling av gaupa; den er et rovdyr, naturligvis har den tenner. Har store problemer med å ta dine kommentarer seriøse, de er fulle av utropstegn og skrivefeil.
Og til din referanse til Sverige, rovdyr alene er ikke grunnen til at bygder blir fraflyttet, se på stammene i Afrika, lever på de samme områdene til tross for løver og hyener.
|
| Av: |
Svar på innlegget |

08.03.10 - 13:29
|
|
Dette er et skadedyr. Utrydd arten, evt sett noen i dyreparker.
|
| Av: Andrew Softlas |
Svar på innlegget |
 |

08.03.10 - 14:32
|
|
Er det noe som skal utryddes må det være driftsformen til norske sauebønder. En mer naturfientlig drift skal en lete lenge etter. Sau sendes eller kjøres til fjells og går uten tilsyn, de kreperer av sykdommer og ryggvelt. Dette blir ikke nevnt fra bondens side. Så kommer et rovdyr og forsyner seg av de hjelpesløse dyrene som ikke har noe i villmarka å gjøre, da starter ramaskrikene igjen. Farsen de engang fikk gjennomslag for med gode utbetalinger fortsetter mens de fjerner arter vår fauna.
|
| Av: jon |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 13:17
|
|
Helt enig, blir sauene tatt på innmark, javel, da kan tiltak iverksettes, spesielt om dette viser seg å være noe større enn ei gaupe.
|
| Av: |
Svar på innlegget |

08.03.10 - 12:22
|
|
Idiotisk jakting. Hvor mange gauper er det? Om bøndene ikke kan ha kontroll på sauene som går på utmark så er det deres skyld i at sauene blir tatt.
Hadde rovdyr gått på innmark hadde saken stilt seg annerledes, men dette er som nevnt ovenfor; idiotisk.
|
| Av: |
Svar på innlegget |
 |

08.03.10 - 18:42
|
|
Hvor smaltenkt og historieløs går det an å bli??? Du må kom å gjete du da for ingen betaling og surmelk og kaldgrøt te niste....
et va slik de va i gode gamle dager!!
|
| Av: Freya |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 13:19
|
|
Javel, og hvor gammel er du da? Historieløs, hvordan da? Fortell fortell.
|
| Av: |
Svar på innlegget |
 |

09.03.10 - 13:18
|
|
Ja; da er jeg enig i at tiltak kan iverksettes, men at late bønder ikke kan ta vare på sauene sine og brauter frem som de vil blir for dumt.
|
| Av: |
Svar på innlegget |
 |

08.03.10 - 14:26
|
|
bor i byen, føler meg ikke trygg når jeg er på hytta, når den går på terassen min i skogen
|
| Av: byfolk |
Svar på innlegget |
 |

08.03.10 - 12:20
|
|
En kriminell oppfordring fra personen som kaller seg jeger. Bør etterforskes som forsøk på grov faunakriminalitet.
|
| Av: Også jeger |
Svar på innlegget |
 |

08.03.10 - 11:55
|
|
Og skriveferdighetene er omtrent like god som evnen til å se at rovdyrene har sin plass i den norske faunaen :)
|
| Av: CT |
Svar på innlegget |