Søk i skattelistene

Fullt navn:(Etternavn Fornavn)

Mest debatterte sak
Siste 10
Trøndertun utvider (03.09 | 09:18)
Hytteeier bygde ulovlig (03.09 | 07:57)
Barn på meitemark-jakt (03.09 | 09:45)
Slik kan ny E6 bli (02.09 | 11:42)
Si din mening
Har du bundet renta?
Ja
Har ikke lån
Nei, og skal ikke gjøre det.
Skal gjøre det
Vurderer å binde renta
Vet ikke
Søk i arkivet
TV-adressa:
Gaupe skutt på Kvål
Ei mager hugaupe ble lørdag ettermiddag felt på Kvål.
Det var en mager hugaupe som ble felt.
Del artikkelen på Facebook
Den stolte jegeren måtte posere med ggaupa for d emange skuelystne på messa.

- Vi var ute og sporet opp gaupa fredag etter at det kom en ny fellingstillatelse. Vi var 25 mann ute, sier jegeren til Trønderbladet.

Han ønsker ikke å bli intervjuet med fult navn av frykt for represalier etter jakten.

Han traff gaupa på omtrent 100 meters hold, og forteller at det er hans første gaupe.

Søndag ble gaupa tatt med inn til Villmarksmessa i Melhushallen, for å vurderes av preparant Trond Valstad.

Svært mange skuelystne hadde møtt fram for å ta bilder, og ta på gaupa, mens den stolte jegeren måtte løfte den opp og stille på bilder med byttet.

Det var ei lita gaupe som ble skutt i helga. Hugaupa veide 15 kilo og var ganske mager.

- Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den ennå, men den må vel stoppes ut, mener jegeren.

Først må gaupa inn til Direktoratet for naturforvaltning for registrering og merking.

Tips en venn om denne saken !
 

Skriv din mening
Send meg svar
 
Hei sann
11.03.10 - 21:39
Ser d e litt uenighet om den der gaupa. Æ e ikke nå jeger å e heller ikke nå milijøverner, men når de der dyra luske runt døren te oss som bor litt landlig te så må d værra låv å reager litt. Har hatt flere treff med gaupa både te fots og i bil. Æ synes ho har blitt litt nærgående no, og æ trur d skylles at det ikke e så my mat,har tatt d meste av rådyr her så da trekke ho nærmear husa og da blir d ikke så trivelig me råvdyra. Synes kansje dem som e for råvdyr så sterkt bør værra litt mer sakelig i sine komentara, trur ikke dem heller vill ha gaupa eller andre råvdyr på trappa si.
Av: Knut Arve Fillingsnes Svar på innlegget
Hallooo
09.03.10 - 20:10
Til jegere og saubønder koffor må dåkk absolutt ut i media.Kan dåkk itj berre skyt rovdyra å gråvvå dåm ned da slæpp åss my diskusjona.PS like itj sau men det e jo greit at dåm hold ned vegetasjon så itj alt gro att
Av: Rune Sunnset Svar på innlegget
Til alle jakt- og sauemotstandere
09.03.10 - 17:18
Ser dere ikke selv at det dere sier ikke henger på greip og faller på sin egen urimelighet? Dere mener sauebøndene oppgir for store tapstall for å få utbetalt mer i erstatning. Samtidig kritiserer dere samme næring for å ønske rovdyrforvaltning gjennom kvotejakt. Hadde bøndene et ønske om "lett-tjente" penger på sauedrap så hadde de vel ikke flagget at de ønsker uttak av rovdyr, eller hva??! Realiteten er at flere sauebønder har sluttet eller vurderer å slutte med sauehold i områder der rovdyrtrykket er for høyt fordi tapstallene er tragisk høye. Et annet paradoks er at folk på én arena klager på at skogen og marka gror igjen og at det vakre kulturlandskapet holder på å forsvinne, mens de på den andre siden kritiserer bønder for å la husdyr gå fritt på beite slik at de blir tatt av rovdyr! Realiteten er at dere som er i mot forvaltning av rovdyr også er i mot husdyr som beiter fritt og ser heller at dyrene skal stå på bås i fjøset hele året. Dere er også i mot all seterdrift i Norge og dere mener at samene skal slutte med reindrift og heller finne seg noe annet å gjøre. Dere ønsker at naturen skal gro igjen og bli ufremkommelig og dere er da sannsynligvis heller ikke interessert i å bruke marka. Videre er de sultne rovdyrene istedet hjertelig velkomne av dere inn i tettbygde strøk for å finne mat når de naturlige byttedyra forsvinner - og havner på rødlista. Ved en fornuftig forvaltning av rovdyr gjennom kvote- og lisensjakt så går det faktisk an å opprettholde alt det dere er i mot. Vi kan ha en sunn og bærekraftige vilt- og rovdyrstammer óg ha husdyr på beite - slik de folkevalgte og den norske stat faktisk har bestemt. Når det gjelder den store flotte gaupa 'eks. Lersbygg' har sett så er nok ikke det samme gaupe som ble skutt. Den var nemlig lita, mager og utsultet...
Av: Per Fraler Svar på innlegget
gaupejakt
08.03.10 - 21:42
jeg lurer på om disse naturvernerne vet hva som skjer med gaupe og andre rovdyr når de har tatt livet av byttedyrene sine i ett omeråde, når det er for mange gauper ? jo, de sulter ihjel. Det er klart at de synes det er en bedre død en en kule, for det er en naturlig død! Jeg er også for ett mangfold i naturen men med en levedyktig bestand av alt. Dere må forstå at når gaupa blir sett over hele kommunen, og det nesten ikke fins rådyr igjen så er det for mye gaupe. Gaupe er et dyr som sjelden viser seg fram, men som det har vært de 3 siste åra så så blir det sett gaupe nesten hver uke. Til dere naturvernere så vil jeg bare si att vi jegere forvalter naturen og vi vil også at det skal være et mangfold, men det er ikke et trivelig syn å finne rådyr eller gaupe som har sultet ihjel.for det er det som skjer. Med hilsen BIG
Av: Bård Gåsbakk Svar på innlegget
Hei Bård!
10.03.10 - 02:59
Dæm bryr sæ nok itj om gaupa sulte ihjæl bærre ho itj skytes! Jegeran e alltid intressert i bærekraftig utvikling dem, ellers bli det jo slutt på jakta! Kor vanskelig hadæm for å forstå e det?
Av: Erik Prestmo Svar på innlegget
Sau.Sau.Sau
08.03.10 - 17:14
Snart forsvinner snøen og da kan visst disse som driver sau slippe f...skapen løs. Man kan jo ikke bevege seg i utmark uten at man skal høre eller se en av disse ulldottene! Det er helt utrolig at det skal være lov å ha så lite ansvar for sine egne dyr som sauebøndene har i Norge. Man kan tenke mange ganger om det er bevisst å slippe dyr så fritt at de kan bli tatt av det ene størrre dyret enn det andre.. Penger gjør mye rart med folk..
Av: Andrew Softlas Svar på innlegget
Gaupe
08.03.10 - 17:01
Gratulerer til dere som utførte jobben bra. Ingen enkel sak å få has på en slik sky og vàr skapning. Fellingstillatelse ble gitt og folk får forholde seg til det.
Av: Ståle Moum Svar på innlegget
Trist?????
08.03.10 - 10:53
Det som er trist er den skaden som gaupa påfører både bufe og viltbestand når bestanden blir for høy- hvilket den nå har blitt. At bestanden er høy taler alle de observasjoner som blir gjort sitt klare språk om, og hva med de "stakkars rådyra" som nesten blir utrydda av gaupa da? Enhver med litt innsikt og omløp i toppen bør forstå at alle dyrearter må reguleres for å holde balanse i naturen, det er viltforvaltning som den bør være!
Av: solan g. Svar på innlegget
Kan Vi
08.03.10 - 10:47
jeg synes at det begynner å bli for mange jegere i forhold til rovdyr kan vi da søke om fellingstillatelse så vi får tatt ut noen av rovdyra på to føtter før det er forsent
Av: Rune Svar på innlegget
Hvor?
08.03.10 - 11:24
Hvor har du tenkt å henlegge den jakten på tobeinte? Noen spesielle strøk du tenker på?
Av: E P Svar på innlegget
?????
08.03.10 - 14:33
der det trengs etter foretatt telling og hvor de gjør mest skade. Jegerne slipper da alt de har og springer til skogs med våpen bare de hører snakk om at noen har sett ett spor, galskap spør du meg. Jeg tror faktisk at det er en fetish
Av: Rune Svar på innlegget
Jegere gjør ikke det vettu..
08.03.10 - 23:32
men spenningssøkende, tankesløse, respektløse tosker gjør det., og de liker å kalle seg jegere. Enig i at det finns for mange slike.
Av: Finn en annen fetish Svar på innlegget
tips
08.03.10 - 17:35
Foreslår postering utafor Mc donald og lignende steder...
Av: Lei av jaktmotstandere.. Svar på innlegget
Rune Rune
08.03.10 - 16:47
Fotformsko og Palestinaskjerf si æ... Ta dæ en r--k å lægg dæ gutt'n.
Av: Fantomet Svar på innlegget
Gratulerer med fangst!!
08.03.10 - 10:21
Nå skal det vel sies at gaupebestanden er mye større enn den bør være! Er alt for mange sneversynte miljøvernere som sitter rundt om kring å ikke forstår at naturen må forvaltes. Mennesket har gjort såpass store innhugg i naturen (vi bygger veier, bolighus, butikker osv) at dersom ting bare får utvikle seg vil det bli for store svingninger i bestander av både rovdyr og byttedyr at det vil få fatale følger for norsk fauna! Eventuell kritikk bør jo uansett rettes mot de som tillater jakta og ikke mot de som driver en lovlig jakt... men slike saker fører dessverre ofte til usaklige og ufine leserinnlegg... Av CT er det vel ikke annet å vente, har til gode å se at det har kommet et leserinnlegg med et snev av saklighet fra den kanten...
Av: For en fornuftig rovdyrforvaltning Svar på innlegget
Slikt..
08.03.10 - 11:15
..svar var ventet da vedkommende innerst vet at jeg har rett. Å beskylde meg for usaklighet er lettest når en blir svar skyldig..typisk bondementalitet :). Husk at Gauldalen ikke er verdens navle nå da :). Det fins faktisk en verden der ute. Patetisk !!
Av: CT Svar på innlegget
hehe
08.03.10 - 14:26
Er fullstendig klar over at Gauldalen ikke er verdens navle, og det er nettopp derfor det er viktig med rovdyrforvaltning. Hadde gaupa holdt til i Trondheim/ Oslo sentrum hadde det ikke vært noe spørsmål, da hadde alle som villet fått skyte så mye gaupe som de bare ville! Svar skyldig kunne jeg jo blitt om du hadde spurt om noe, men du velger jo å skrive nok et usaklig innlegg som rettes mot helt feil mål. Fint å skape diskusjon og engasjement,men en kan jo legge seg på et litt mer intelligent nivå enn å spre om seg med usakligheter...
Av: Ganske nyinnflytta til Gauldalen... Svar på innlegget
Sørgelig
08.03.10 - 09:40
Jeg var så inderlig heldig å få et nærmøte med ett av disse fantastisk flotte dyra for noen uker siden, på Ler (kanskje det var denne som nå er skutt?). Like ovenfor sentrum av Ler kryssa det ei stor og fantastisk flott gaupe like foran bilen min. Vi stoppa og så på hverandre i ca 10 minutter før jeg kjørte videre og gaupa tusla opp i skogen. Et slikt nærmøte unner jeg de aller fleste (foruten de som er triggerhappy). Det vart en opplevelse som sitter i sjela i lang lang tid. Og argumentere at de gjør innhogg i både rådyrstammen og i sauenæringa, tyder på en altfor sneversynt og egoistisk tilnærming fra enkeltgrupper/næringer. Jeg er enig med Glenn: Vi trenger et artsmangfold. Og før jeg godtar sauenæringas "tapstall" vil jeg at statsautorisert saueteller går rundt på gårdene og teller antall sauer som slippes til skogs, og så teller antall sauer som kommer tilbake. Å stole på en tilskuddsbonde som oppgir sine tap, blir omtrent som å sette bukken til og passe havresekken. Klart bøndene er interessert i å oppgi store tapstall, for det gir jo økt tapstilskudd, men hvor riktig er disse tallene?? Når dette da går på bekostning av utsatte rovdyr, som har en soleklar rett til sin eksistens, så har debatten gått i feil retning.
Av: eks Lersbygg Svar på innlegget
sørgelig
08.03.10 - 16:12
Ja det er virkelig sørgelig at du ikke har satt deg inn i reglene til en sauebonde før du legger ut slike innlegg. Det er faktisk sauetellere som kommer og teller dyr. En "leker" faktisk ikke bonde i Norge.
Av: jo Svar på innlegget
Langt større tap!
08.03.10 - 18:24
Sauebøndene har langt større tap enn de får erstatning for. Det er nok rimelig også, for i allefall utfordres ikke tallene så voldsomt av bøndene. Men det r rimelig og forståelig når en tenker etter: Det er naturlige tap, dyr går seg nedi ufser og høl og dauer - det heter ikke sau for ingenting. Men sluttfasiten er og har vært i lange lange tider at bøndene antakelig får fratrekk fra erstatning for dyr som ER tatt av rovdyr. En må vite og kunne LITT før en gir seg til å kaste dritt på bøndene. Bøndene eier skogen. Hva om de fikk anledning til å stenge marka for folk? Spesielt folk de ikke liker? Det ville jo ikke være så urimelig, på plena mi kommer ingen JEG ikke liker!
Av: E P Svar på innlegget
gaupeslakt
08.03.10 - 08:51
Fellingstillatelsene sitter løst og det er rødlistearter som felles for fote i norsk fauna.Dette er mangfoldåret 2010 og det tas fremdeles mere hensyn til en promille av befolkninga som driver ei attåtnæring med sau enn det tas hensyn til artsmangfoldet.Ei næring som koster for mye når den fratar folket naturarven med å spille sitt gamle skuespill.Ei næring som lever av å holde en konflikt gående,og med rovdyrerstatning som er dobbelt av slaktevekt er dette meget lukurativt.
Av: Glenn Svar på innlegget
anonym?
07.03.10 - 22:10
Veldig anonym når man stiller opp på bilde, er vel ikke så vanskelig å bli gjenkjent da :-)
Av: pirkern Svar på innlegget
TRIST!
07.03.10 - 18:35
Dette var trist, la gaupa leve i fred. Hva er dette å være stolt av da? "JEGER"
Av: GRETSEN Svar på innlegget
25 mann mot en pusekatt :)
07.03.10 - 17:19
For en gjeng tapere....:))) må le...
Av: CT Svar på innlegget
uvitende?
08.03.10 - 21:19
Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg om gaupejakta? Virker som om du ikke har kunnskap om jakta i det hele tatt!
Av: ung gaupejeger Svar på innlegget
Bare le..
08.03.10 - 13:32
Du må bare le! Tror kanskje flere har dratt på smilebåndet av ditt innlegg tidligere, da du mente at Marit Bjørgen ikke hadde noe i OL å gjøre.. Kunne dratt på jakt med slike uttalelser du, SKIVEBOM!!
Av: Andrew Softlas Svar på innlegget
Vel
08.03.10 - 18:39
Mener fortsatt Bjørgen ikke hadde noe der å gjøre...spesielt etter selvskrytet hennes som var noe av det tåpeligste jeg har hørt...kvalmt.
Av: CT Svar på innlegget
Å?
09.03.10 - 19:04
Kan du gi noen eksempel på det "selvskrytet" som Bjørgen kom med eller? For jeg kan så aldeles ikke huske at hun stod og skrøt av seg selv... Synes det er kjempemessig det Bjørgen har prestert denne skisessongen =)
Av: ski tilskuer Svar på innlegget