Stortingsrepresentant Linda C. Hofstad Helleland (H) som opprinnelig kommer fra Klæbu, gjestet standen til Melhus Høyre i Melhus sentrum på lørdag.

- Ikke kjedelige

På standen pratet Høyre-folkene om løst og fast, og de delte ut boller. Så besluttet de å vise at politikere slett ikke er kjedelig, og i solsteken tok et skikkelig hopp på standen. Jan Owesen fra Senior-Høyre bevarte bakkekontakten siden han har gipset fot for tida.

Om ordførervalg

Melhus Høyre er spent på hvordan valgoppslutninga blir, og stortingsrepresentant Hofstad Helleland har fulgt med i andre partiers utspill om samarbeid og hvem som bør bli ordfører i Melhus etter valget.

- Jeg vil være forsiktig med å gi råd, og lokalt vet de best hvordan valgkampen skal føres. Jeg liker ikke alt snakket om verv, og det skal ikke hestehandles på forhånd. Jeg registrerer at andre gjør seg lekker for å få posisjoner. Det er ikke derfor en er med i politikken. Jeg er trygg på at Høyre vil få ei hånd på rattet, sier Hofstad Helleland.

Ordførerkandidat Stine Estenstad mener at det er feil å snakke om verv først.

- Målet mitt er ikke å få en posisjon, men å få gjennom politikken til Høyre. En skal ha respekt for at en er folkevalgt, og være ydmyke overfor dem en går til valg for, sier Estenstad.

Om E6

Hofstad Helleland er leder i Stortingets samferdselskomite, og hun sier at dersom Melhus-politikere ikke hadde stått på så mye som de har gjort, ville det ikke ha vært noen selvfølge at E6 hadde blitt løftet inn i det nye veiselskapet Nye Veier.

- Av landets hundrevis av veiprosjekter, er E6 fra Melhus til Ulsberg ett av dem som er sikret utbygging og finansiering. Samme hva som skjer, vil denne E6-strekninga bli bygd. Hvis bygginga av denne veistrekninga blir vellykket, blir dette den nye måten å bygge vei på. Jeg synes det er en skam at det ikke er gjort en jobb tidligere for å prioritere denne E6-strekninga som har så mange ulykker, sier Hofstad Helleland.

Hun opplyser at det ikke er avklart ennå om ansatte fra Statens vegvesen blir overført til det nye veiselskapet.

- Det er sunt at Statens vegvesen får konkurranse ved at en får to ulike miljøer, sier Hofstad Helleland.