Bratt fjellside på den ene sida og Gaula på den andre skaper utfordringer for den nye E6-strekninga som skal bygges mellom Støren og Gyllan på Hovin.

Det opplyser Statens vegvesen på sin nettside. Vegvesenet har startet regulering av denne strekninga, og er  nå i gang med regulering på alle delstrekningene mellom Melhus og Ulsberg. Reguleringsplanene må være vedtatt av kommunestyrene før veibygging kan starte.

På strekninga Støren-Gyllan på Hovin planlegger Statens vegvesen å bygge en firefelts motorvei med midtdeler og to løp i alle tunnelene. Dessuten skal det planlegges nye kryssløsninger på Prestteigen og nord for Håggåtunnelen.

- Statens vegvesen anbefaler at den nye vegen på denne strekningen i hovedsak skal følge dagens trase. Den største utfordringen er at dagens E6 ligger tett inntil ei bratt fjellside på østsida og elva Gaula på vestsida, noe som kan gjøre det krevende å finne gode løsninger, sier assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim i Statens vegvesen på vegvesenets nettside.

Reguleringsplanen for denne strekninga regner vegvesenet med å ha ferdig som forslag i juni neste år, og at kommunene har vedtatt reguleringsplanen innen utgangen av neste år. Både Midtre Gauldal og Melhus skal behandle denne reguleringsplanen siden strekninga berører begge kommunene.

Statens vegvesen inviterer til informasjonsmøte om prosjektet 10. september i Gauldal skole og kultursenter på Støren, og skal ha møte med grunneierne i løpet av høsten.