2,5 milliarder kroner vil det ifølge Statens vegvesen, koste å bygge den åtte kilometer lange E6-strekninga mellom Tiller i Trondheim og Jaktøya i Melhus.

Kontrakten

Nå lyser Statens vegvesen ut kontrakten for denne strekninga, og omtaler oppdraget som ett av de største veioppdragene i Midt-Norge.

Tilbudsfristen er 30. oktober, og vegvesenet betrakter hele strekninga som ett oppdrag.

Oppdraget består av åtte kilometer med firefelts E6 med planskilte kryss der veien i hovedsak går i dagens veilinje for E6, toplanskryss på Klett, ombygging av kryssene ved Sandmoen og Hårstad, viltovergang sør for Sandmoen og lokalveier. Firmaet som tar på seg oppdraget, skal også blant annet fjerne 500.000 kubikkmeter myr fra Heimdalsmyra og utføre stabiliseringstiltak.

Kan bli enda mer kø

Statens vegvesen ser for seg at det kan bli noen utfordringer for dem som ferdes langs E6 ettersom mye av dagens veitrase skal benyttes. Daglig passerer nesten 30.000 kjøretøy på strekninga. Bilister må regne med mer kø enn ellers, og det kan bli omkjøringer, forklarer vegvesenet. Rådet fra vegvesenet er å reise kollektivt.

Forberedelsene til veiarbeidet er i gang ved at en ny gård bygges opp på vestsida av E6 fordi gården på motsatt side må rives. Dessuten har vegvesenet fått utført tiltak på jernbanelinja i Klettbakkan.

Vegvesenet venter spent på hvor regjeringa vil plassere den nye godsterminalen. Linda C. Hofstad Helleland (H), leder for Stortingets samferdselskomite, sa for noen dager siden til Trønderbladet at hun er mest stemt for Torgård. Blir det godsterminal på Torgård, vil det være behov for jernbanespor under E6 sør for Sandmokrysset, og vegvesenet ber om en klargjøring rundt dette innen neste sommer.

E6-strekninga ligger inne som en del av Miljøpakken, og bompenger skal finansiere 52 prosent av kostnadene.

Statens vegvesen har ansvar for bygginga av E6-strekninga Tiller-Jaktøya, mens strekninga Skjerdingstad-Ulsberg skal inn i det nye veiselskapet Nye Veier som trer i kraft fra nyttår.

Strekninga Skjerdingstad-Ulsberg vil ifølge vegvesenet slik Trønderbladet har skrevet, koste 14-15 milliarder kroner.