– Prosjektet er del av en viktig, nasjonal infrastruktur. Derfor bør staten overta prosjektet og sørge for at både europaveien, kryss og tilførselsveier får en standard som næringslivet har bruk for.

Det sier Hofstad Helleland til Adresseavisen tirsdag.

– Trafikkaos

Lederen for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité uttrykker nå sammen med nesteleder i samferdselskomitéen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Torhild Aarbergsbotten, bekymring for at det ikke bygges framtidsrettet nok.

Bekymret for underfinansiering

De to Høyre-representantene mener at veiløsningene ikke vil være gode nok selv når disse og andre etableringer er på plass, og at veiprosjektene i Miljøpakken er betydelig underfinansiert.

– Dette gjør at selv ikke prosjekter av nasjonal betydning får det løftet de må ha. Det skal bygges veier i området med gårdagens løsninger, mener de, men innrømmer at det ikke vil bli lett å få til det de ønsker.

– Det er ikke akkurat voldsom vilje hos lokale myndigheter for å få til endringer, sier Hofstad Helleland til Adresseavisen.

Fortsatt bompenger

Hun og Aarbergsbotten ser for seg en statlig infrastrukturpakke i Sandmoen-området som også må omfatte FV 704 i retning Klæbu, og at det fortsatt skal være et bompengeprosjekt.

Den 9,6 kilometer lange veistrekningen fra Tonstad til Jaktøyen i Melhus er kostnadsberegnet til 2,6 milliarder kroner, og bompengeandelen er satt til 52 prosent.

Nestleder i samferdselskomitéen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Torhild Aarbergsbotten. Foto: Elling Finnanger Snøfugl