For mange butikker betyr netthandel mindre kunder og lavere omsetning. Butikksjef Wenche Eidem ved Vi To Sko på Støren opplever det motsatte, og føler at folk flest setter pris på personlig kundebehandling ansikt til ansikt. Hun mener likevel netthandelen er en stor trussel som tar mer og mer over folks handlemønster, noe lokale butikker taper på.

– Økende netthandel er jeg veldig negativ til på grunn av at det er ødeleggende for det lokale næringslivet. Det er avgjørende å jobbe for å beholde arbeidsplassene i kommunen. Jeg mener det er viktig å gjøre folk bevisst på dette, for uten butikker forsvinner det gode miljøet. Personlig service og tilpasset profesjonell veiledning får man ikke via en skjerm, der er distansen mellom kunden og forhandleren enorm, sier Eidem.

Tilfeldigheter ble butikk

Det var bare tilfeldigheter som førte til at romsdalingen startet skobutikk. Etter at hun kom til Støren i 1990, jobbet hun litt i klesbutikk på Størensenteret. Så kom utfordringen om å starte opp for seg selv med sko, og Eidem var ikke tung å be. Hun hoppet i det, leide lokaler som egenhendig ble pusset opp og malt, så var skohistorien i gang.

– Jeg startet opp uten å vite helt hva jeg gikk til, og hadde ingen erfaring fra butikkdrift. Det ble mye jobbing i starten, med oppussing og innkjøp, men med god hjelp og selvfølgelig støtte fra banken ble butikken en realitet i 1998. Jeg trives veldig godt, og har gjennom årenes løp funnet ut at jeg har valgt rett. Å drive med sko er det jeg gjør, og noe jeg kommer til å fortsette med, sier hun.

Kjøper med hjertet

Utvalget i butikken er variert, og når Eidem skal handle inn varer til ny sesong har hun mange enkeltpersoner i tankene.

– Når jeg skal plukke ut varer på messer og lignende har jeg ofte kunder i bakhodet som jeg tenker ville likt den og den skoen. Jeg kjøper inn med hjerte og kjærlighet, og for meg står det høyt at hver enkelt kunde skal finne noe unikt til sin personlighet. Å være ærlig er også viktig, og det å lese kundens behov er en stor del av jobben. Det er bedre at folk går hjem uten sko enn med sko de vil bli misfornøyd med, sier hun.

Med to sko inn i framtida

Etter 17 år holder Vi To Sko det altså fortsatt gående på de samme 90 kvadratmeterne som ved starten, og Eidem sier hun vil klype seg fast så lenge folk dukker opp.

– Til tider har det vært tøft å drive butikk, følge med i stadig utvikling og forandring på alle områder. Oppturer og nedturer har imidlertid hjulpet meg framover, og min målsetting er å gi kundene en opplevelse av noe annerledes og unikt som de ikke finner andre steder. Det har holdt meg gående, samtidig som kundene stadig kommer tilbake. Min store glede gjennom disse årene er at folk ser nytten i at det finnes butikker rundt seg, og min oppfatning er at både folk i kommunen og utenfor er flinke til å handle her, noe jeg håper de fortsetter med, smiler Eidem.