Det siste året har mer enn 200.000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri, viser tall fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

- Sakene vi har behandlet i sommer, viser at det ofte begynner men en frastjålet lommebok, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring. Så snart en ID-tyv har nok detaljer, som fødselsdato, en adresse og kort- eller kontonummer, kan han utgi seg for å være deg.

- I ett av tilfellene ble det forsøkt opprettet en konto i kundens navn, i et annet ville ID-tyven hente ut pakker på posten, forteller Slettemoen.

Økende omfang

Tidligere i år ble en 28-åring dømt til tre år og fem måneders fengsel for å ha stjålet andre menneskers identitet og blant annet skaffet seg falske lån, kredittkontoer og mobilabonnementer. Totalt svindlet han 34 personer og en rekke banker og finansinstitusjoner for 1,7 millioner kroner.

Ifølge NorSIS er antall ID-tyveri stabilt, men sakene stadig økende i omfang.

- Nordmenn opplever alt fra litt ubehag til tap av større pengebeløp, opplyser Christian Meyer, som er prosjektleder for ID-tyveriprosjektet hos NorSIS.

Urettmessige pengekrav

- Oppdager du at noen har tatt opp lån eller kjøpt varer i ditt navn, er det viktig at du handler raskt. Du må melde forholdet til politiet og kontakte kortutsteder, bank eller andre relevante avtaleparter, sier Heidi Slettemoen. Det er også viktig å legge inn en frivillig sperre mot kredittvurdering slik at ingen får tatt opp kreditt i ditt navn.

Forsikringsselskapene Frende, Gjensidige og Tryg har alle et samarbeid med Affinion, som er spesialiserer seg på opprydning etter identitetstyveri. Har du mistanke om at du er rammet, får du hjelp og nødvendig juridisk bistand for å avvise urettmessige pengekrav og iverksette tiltak for å forhindre ytterligere økonomisk misbruk. Hos Frende er ID-sikringen inkludert i innboforsikringen.

Ubehagelig

- Er identiteten din på avveie, føles det både grenseoverskridende og ubehagelig, sier Slettemoen hos Frende. Tall fra Affinion viser at det i gjennomsnitt tar to år, eller 280 timer, å rydde opp etter ID-tyveri.

Identitetstyveri behøver ikke ramme økonomisk, men kan være likevel være alvorlig.

- Personopplysninger som blir misbrukt for å skade en annens omdømme, for eksempel gjennom å konstruere Facebook-profiler på bakgrunn av ulovlig bruk av en annens bilde og personopplysninger, regnes også som ID-tyveri, og er straffbart, sier Slettemoen.

Mange bedragerier

Ett identitetstyveri resulterer gjerne i mange bedragerier.

- Om du har det samme passordet overalt, vil du miste hele identiteten din på internett, selv om du kun mister ett passord.

- Du må være ekstra på vakt dersom du mister eller blir frastjålet betalingskort, personlig informasjon, førerkort eller pass, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

Det er ikke identitetstyveri dersom du blir lurt til å gi kontoinformasjon, brukernavn eller passord via falske nettsteder eller e-post.

Hvordan vet du om du har blitt rammet?

Du må være oppmerksom og reagere dersom du legger merke til følgende:

Du mottar regninger eller inkassokrav for produkter du selv ikke har bestilt

Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner

Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha bedt om det

Du mottar varsel om adresseendring

Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført

Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det

Du får varer du ikke har bestilt

Hvordan unngå identitetstyveri?

Sørg for å ha pass og andre viktige, personlige papirer på et smart sted hjemme som gjør det vanskelig for en innbruddstyv å finne dem

Sørg for å tømme postkassen jevnlig og ha gjerne lås på den

Se opp for e-post som ber om personlige opplysninger. Dette kan være svindelmail. Ring avsender dersom du er i tvil fremfor å svare på mailen

Oppbevar aldri kort og koder på samme sted

Beskytt datamaskinen med antivirusprogrammer etc.

Ikke la personlig informasjon ligge ute i sosiale medier

Kast sensitive, personlige papirer og kort som ikke er i bruk

Kontroller alltid kontoutskrifter, og si fra til banken ved uregelmessigheter

Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller lignende

Beskytt alltid PIN-koden når du handler eller tar ut penger fra minibank. Blir kortet ditt stjålet, kontakt straks banken din for å få det sperret

Kilde: Frende Forsikring/Affinion

Slik får du et sikkert passord

1.Et passord skal være lett å huske for deg og vanskelig å gjette for andre

2.Benytt ulike passord for ulike tjenester

3.Passordet bør være så langt som mulig

4.Passord bør ha mellomrom eller andre spesialtegn og kombinasjon av små/store bokstaver. Dette gjetter ingen.

5.Unngå passord som lett kan gjettes, som navn på barn eller ektefelle.

6.Æ, Ø eller Å kan gjøre det vanskelig å logge seg inn fra en utenlandsk PC.

7.Bytt passord med jevne mellomrom eller hvis du tror det er på avveie

Oppgi aldri passord eller koder til noen.

Kilde: NorSIS