Ungdom kjører og tar pirattaxi.  Aldersgruppa fra 16-20 og oppover benytter seg av piratkjøring fremfor taxitransport.

– Problematisk, sier Lars Jonli ved Støren Taxisentral.

– Vi har store utfordringer på landsbasis med aktører som er inne og driver piratvirksomhet i form av Uber, Haxi, facebooksider og andre sosiale medier som tar av kaka, uten å trenge å ha et takstameter, sier Kristian Nilsen, fylkesleder i Norges Taxiforbund avd. Sør-Trøndelag.

Møtes på nett

Vidar (22) er en av administratorene for facebookgruppa "Sjåfør Hjem - Trondheim". Denne gruppa er en av mange andre plattformer som finnes, der hvor private sjåfører og transporttrengende kommuniserer.

Sjåførgruppa har over 9000 medlemmer, og strekker seg ut fra Trondheim mot Gauldal og Trondheims nabokommuner. Det har ikke vært noen beskyldninger fra noen parter om at akkurat denne gruppa driver piratkjøring. Likevel tok Trønderbladet kontakt med gruppas ledelse. Vidar avviser at piratvirksomhet er et tilfelle hos dem.

– Det å dra paralleller mellom "Sjåfør Hjem - Trondheim" og "pirattaxivirksomhet" blir helt feil. I denne gruppa er det ikke anledning for noen å be om eller tilby betaling for kjøring. Vi har strenge regler, og alle må forholde seg til dem, sier Vidar. – Vår gruppe tar sterkt avstand fra piratkjøring, sier han.

– Gratiskjøring

– "Sjåfør Hjem - Trondheim" er i tillegg til taxinæringen et godt tilbud til trønderske venner på for eksempel vinteren, når det er 20 kuldegrader ute, og taxiselskapene er overbelastet. Det fins flere ulike problemstillinger hvor "Sjåfør Hjem - Trondheim" er en god og enkel løsning, gjerne foretrukket fremfor taxi. Vår gruppe kan føre til mindre taxikøer og fylle-vandrere, forteller Vidar. Han sier videre at det på ingen måte er en intensjon å overta markedet hos taxinæringen.

– Var det opp til meg, skulle alle taxier i Norge kun vært basert på f.eks. appen Uber. Dessverre er lovverket i veien for dette, og det er frustrerende for alle, forteller Vidar.

Problematisk for døve

Vidar er døv, og er avhengig av at telefonisk kontakt skjer skriftlig.

– Tidligere eksisterte det ikke så gode muligheter for å bestille taxi eller kommunisere med sjåføren skriftlig eller over telefonen. Nå i dag finnes det bedre muligheter, men det er fortsatt ikke godt nok, sier Vidar.

Vidar peker på at Facebook har blitt en stor plattform, og er en god ressurs for befolkningen i verden. – Plattformen fungerer på flere lag, har gode muligheter for kommunikasjon og samarbeid. Man får alt på ett sted. Taxinæringen er rett og slett ikke der folket er. Taxinæringen trenger å ta et teknologisk fremskritt, sier Vidar.

Teknologiske fremskritt

– Drosjenæringa er jo på god vei til å modernisere seg i form av at vi har sett etter nye tekniske løsninger. Ungdommen i dag kommuniserer på helt andre måter enn hva voksne og eldre gjør, sier Kristian Nilsen, fylkesleder i Norges Taxiforbund avd. Sør-Trøndelag.

Kristian Nilsen peker på medium som Facebook, KIK og bildedelingssystemer.

– De bestiller ting på en annen måte, og kommuniserer på en annen måte. Hvis drosjenæringa ikke får til den gode trenden med apper, teknologi og utvikling. Så vil vi tape kampen mot ungdommen, sier Nilsen.

Kristian Nilsen legger til at de har startet kampen mot ungdommen. Han ønsker ungdom får bestilt taxi på en fornuftig måte.

– Vi har ordninger i Melhus og Midtre Gauldal kommune, for eksempel: Trygt hjem for en 50-lapp. Den er veldig utbredt her i disse kommunene. Vi kjører mange slike turer i helgene. Vi ser jo der at det er en aldersgruppe som har forsvunnet, rundt 18-20 år, sier Lars Jonli ved Støren Taxisentral.

Piratsjåfører

Han legger til at denne gruppa kjører bil selv, og har funnet ut av at dette er butikk. Slik at de legger ut på oppdateringer på facebooksider og gjør seg selv tilgjengelige.

– Det er bare spørsmål om hvordan vi skal gripe an dette, sier Jonli.

– Vi ser jo at sjåførene ligger og sover utenfor Statoil, der kundene ferdes. Erfaringsmessig så skal en si det at når en kommer ut på veiene her i Gauldal, så senkes farten på ungdomsbilene når drosjene kommer ut, forteller Lars Jonli.

– Det er ikke noe uvanlig at det er en 4-5 piratsjåfører som stiller seg opp hvor folk ferdes. De annonserer på Facebook at de har en fem plasser ledig fra Singsås til Støren. De opererer med faste priser, også er det ingen kontrollering på dem. Verken på fart eller annet. Vi vet det går fort, vi ser det går fort, vi kjenner bilene og vet hvem det gjelder, forteller Lars Jonli.

Lars Jonli ønsker å si at nok er nok, og nå må vi ta et oppgjør med dem.

Svarte penger

– Myndighetene sier at de ikke klarer å stoppe det. Vi betaler skatt og avgift, på alt vi driver med. Kontra en slik piratsjåfør som kjører og tjener mellom 6-10 tusen på en helg, svart. Vi har årlige kontroller i våre biler. Hvert år må en betale flere tusen for kontrollene vi har på våre biler. En piratsjåfør kan ta hvilken som helst bil og kjøre. Vi har en tett oppfølgning på vårt utstyr, og vi ønsker å synliggjøre for folk at det her er en næring som er ryddig og god. Sammenlignet med blant annet Uber og Facebook, forteller Lars Jonli.