Ekspertene anbefaler å sjekke lufttrykket i bildekkene hver tredje uke. Det er det de færreste som gjør.

– Feil lufttrykk i dekkene går utover bilens kjøreegenskaper. Det blir vanskeligere å styre bilen, og bremselengden øker. Dessuten blir komforten langt dårligere. Til sammen går dette utover sikkerheten, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor

Særlig før ferien, da mange skal kjøre langt med flere personer i bilen, er det viktig å sjekke lufttrykket, sier Køste.

– En bil som vanligvis har én person i bilen trenger sannsynligvis mer luft i dekkene hvis flere passasjerer og bagasje skal med, sier Køste.

Å slurve med luften i dekkene kan få konsekvenser.

– Både for høyt og for lavt lufttrykk reduserer dekkets evne til å få et godt grep på veibanen. Kommer bilen inn i en sving i høy hastighet, kan det være direkte farlig, sier Køste.

Ifølge Køste er det flere grunner til at bilprodusentene mener lufttrykket bør sjekkes såpass ofte som hver tredje uke.

– I tillegg til sikkerheten er det mer økonomisk å kjøre med riktig lufttrykk. Bilen bruker mer drivstoff hvis lufttrykket er feil.

For høyt eller lavt lufttrykk gir også mer slitasje på dekkene, som kan resultere i punktering.

– Kjører man med for lite luft, vil temperaturen i dekkene stige på grunn av større friksjon. Den høye temperaturen kan føre til skader på dekkene som gjør at de punkterer, sier Køste.

Sjekk nå

– Mange er usikre på hva som er riktig lufttrykk. Det er kanskje ikke så rart, for lufttrykket i dekkene er forskjellig på ulike bilmodeller, og varierer etter hvilken dekkdimensjon man har, sier Rune Andersen i Martins Agenturer AS, Nordens største importør av felger.

Informasjon om lufttrykk finner man i bilens instruksjonsbok, og på innsiden av bensinlokket, ved døren eller i hanskerommet.

– Det er viktig å merke seg at vinterdekk og sommerdekk ikke skal ha like mye luft. Det samme gjelder for en lettlastet og en tunglastet bil, sier Andersen.

Som oftest må man ha mer luft i bakhjulene, ettersom det er de som må ta den ekstra vekten av folk og bagasje hvis bilen er tungt lastet.

– Det enkleste er å høre med forhandler, et verksted eller det stedet der man fyller luft. Da vil du få vite nøyaktig hvor mye luft akkurat dine dekk skal ha, sier Andersen.

Ekstrautstyr

Etter 1. november 2014 ble det påbudt for alle nye biler å utstyres med en dekktrykksmåler, Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).

– Det betyr at alle nye biler i Norge i dag er utstyrt med en sensor som måler lufttrykket i dekkene elektronisk. Er noe galt med lufttrykket lyser en varsellampe på dashbordet slik at føreren får beskjed, sier Køste.

Hun mener sensoren er en god indikasjon på om man bør justere lufttrykket i dekkene. For alle dem som har eldre biler, må trykket sjekkes manuelt.

Fire råd for riktig lufttrykk:

  • Sjekk lufttrykket hver tredje uke og juster dersom det er behov

  • Dekkene skal sjekkes når de er kalde, ikke etter en lang kjøretur

  • Vinterdekk skal ha mer luft enn sommerdekk

  • En bil med flere passasjerer eller tung last krever mer luft i dekkene