De planlagte bruene over Gaula vil ha omtrent ingen påvirkning på elva ved normal vannføring.

Imidlertid skal bruene forberedes for en 200-årsflom, og Sweco anbefaler i sin rapport omfattende erosjonstiltak. Ifølge rapporten som Statens vegvesen har bestilt, kan det bli behov for tiltak som tar mye plass.

Ved Kvål vil det ifølge rapporten være nødvendig å erosjonssikre landkarene og store områder langs elveleiet for å hindre at Gaula flytter seg og undergraver landkar og ny E6. Videre heter det at det bør erosjonssikres langs ny E6 på Ler, og ved Røskaft (Hovin) vil det være nødvendig å erosjonssikre områder i elveleiet og i sideskråninger. Ved Røskaft bør det ifølge Sweco benyttes store steiner, og steinene som skal inngå i erosjonssikringa på Ler og Kvål bør også være relativt store, heter det i rapporten.

Dersom det er behov for å gjøre tiltak i Gaula, må det vurderes i samarbeid med NVE, Fylkesmannens miljøvernavdeling og grunneiere langs Gaula, slår vegvesenet fast.