Høyrepolitiker Guro Angell Gimse i Melhus reiser spørsmålet om politikerne har fått være tett nok på Statens vegvesen i E6-prosessen, og hun mener det er for sent å ombestemme seg når reguleringsplanene kommer opp til behandling neste år.

Reguleringsplanene

1. oktober skal Statens vegvesen legge fram forslag til reguleringsplaner for ny E6 gjennom Gauldalen, og neste vår skal de vedtas av kommunestyrene i Melhus, Midtre Gauldal og Rennebu.

– Vi har manglet den fortløpende dialogen med vegvesenet, og vi har oss selv å skylde på. Vi har logget oss av mens vegvesenet har hatt en grundig og omfattende prosess med grunneierne. I frykt for at det ikke ville bli noe av trondheimsveien, har vi sittet i ro i båten. Det er faktisk vi politikerne som skal bestemme hvor veien skal gå, mener Gimse.

Gimse har signalisert overfor Trønderbladet at hun er usikker på om hun stemte rett i 2012. Samtidig uttrykker hun forståelse for at en omkamp om østalternativet kan ta tid, og at det kan føre til at Gauldalen mister E6-pengene.

Fylkesmannen la ned innsigelse mot østalternativet som beboere i Losengrenda på Kvål ønsker skal bli vedtatt i stedet for vestalternativet. Innsigelsen skyldes stort forbruk av dyrkajord om ny E6 kommer på østsida av Kvål.

Under kommunestyremøtet tirsdag kveld sa Ketil Reitan (Sp) i forbindelse med en interpellasjon han tok opp, at Melhus får en E6 som politikere ikke gikk til valg på. Han har kjempet for E6 i tunnel i Vassfjellet, noe som Aud Herbjørg Kvalvik (SV) i møtet understreket har vært viktig for henne. Kvalvik opplyste at hun ved kommende valg, står nederst på SV-lista i stedet for å være på toppen slik hun er nå, fordi hun følte behov for å lufte hodet i E6-saken, som hun sa det i møtet.

Avviser

Ordfører Jorid Jagtøyen (Sp) er uenig med Gimse om at politikerne ikke har vært tett på. Daværende ordfører Erling Bøhle (Ap) samlet sammen de såkalte innsigelseskameratene for å få fortgang i E6-saken. Dagens ordfører sitter i flere grupper, og blant annet Bygg vei.no. Formannskapet har hatt mange arbeidsmøter både med de såkalte innsigelseskameratene og Statens vegvesen. Ordføreren viste i sitt innlegg under kommunestyremøtet, til at det ikke er politikernes oppgave å snakke med grunneieren og utrede grunnforhold.

– Hadde vi ikke jobbet så tett på, ville vi ikke fått en innsigelsesfri trase. Det var faktisk 34 i kommunestyret som stemte for dette, sa Jagtøyen.

Til Trønderbladet sier ordfører Jagtøyen at Melhus har fått ros for E6-prosessen, og at måten den er gjort på, kalles melhusmodellen.