Guro Angell Gimse (H) mener hun ville ha stemt for å legge E6 på østsida av Gaula, og ikke på vestsida om avstemninga hadde vært nå.

I 2012 var hun med i det store flertallet i Melhus kommunetyre som stemte for å legge ny E6 på vestsida av Gaula. I forkant av møtet hadde formannskapet vært på befaring på begge sider av elva.

- Vi hadde en kunnskap da, og jeg har en annen kunnskap nå, sier Gimse til Trønderbladet.

Noen timer senere sier hun til avisa at hun er usikker på om hun valgte rett i 2012, men at hun er klar over at fylkesmannen ville fremme innsigelse om kommunestyret stemte for østalternativet.

Det er særlig den nye kryssløsninga i Losengrenda på Kvål som har gjort henne betenkt. Under et arbeidsmøte formannskapet hadde i dag om E6, spurte Gimse prosjektledere i Statens vegvesen om hvorfor det ikke er mulig å legge ny E6 på utsida av Kleivahammeren ved å sprenge vekk deler av fjellet. Planprosjektleder Magnhild Rømyhr opplyste at vegvesenet frykter store steinblokker vil falle ukontrollert ned under sprenginga, og at det er fare for grunnbrudd i Gaula.

Statens vegvesen har i sitt forslag forlenget tunnelen gjennom Kleivahammeren, og det fører til at krysset mot Ler må flyttes. Vegvesenet har foreslått at krysset kommer sør for Ler sentrum i stedet for midt i Ler sentrum, og dette har vekket reaksjoner. Hovedårsakene til at vegvesenet har flyttet krysset er at det skal være nok sikkerhetsavstand fra tunnelen til et kryss, og at det er krevende å krysse Gaula om en skal ha kryss inn mot Ler sentrum. Både flomfare og grunnforhold samt at det trengs to bruer gjør at vegvesenet har lagt vekk det alternativet.

I Losengrenda er det inntegnet en avkjøring mot krysset som går i en stor bue, og som tar mye areal i grenda. Denne løsninga mener Gimse er uheldig, og hun ønsker derfor at østalternativet burde bli vurdert på nytt.

Beboere i Losengrenda har klaget på vestalternativet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og klagen ble oversendt fra departementet til fylkesmannen der saken fortsatt ligger. I dagens kommunestyremøte vil Ketil Reitan fra Senterpartiet spørre om hvor mye dyrkamark og hvor mange eiendommer som må innløses som følge av vestalternativet.

Statens vegvesen har tatt vekk en miljøtunnel de først tegnet inn i Losengrenda da det viser seg at det likevel ikke er vilttrekk gjennom grenda. En grunneier kom med innspill om dette til vegvesenet.

Reguleringsplanene for ny E6 skal etter vegvesenets tidsplan, legges fram for vedtak i Melhus kommunestyre i 2016.