Ny E6 fra Skjerdingstad til Støren vil krysse Gaula på tre steder. Statens vegvesen orienterte under et grunneiermøte på Lundamo mandag kveld om de kommende bruene.

Ulike varianter

Opprinnelig hadde vegvesenet planlagt å bruke Melhusbrua som mønster for de nye E6-bruene. Delprosjektleder Magnhild Rømyhr forklarte under møtet at vegvesenet har fått nye normaler slik at det likevel ikke blir ei stålkassebru på Røskaft.

- Vi måtte velge betongkassebru, og den vil likevel se ganske lik en stålkassebru, sa Rømyhr.

På Røskaft kommer det ei betongkassebru på 555 meter, og denne får tre par pilarer i Gaula. Her ser vegvesenet for seg at brua i realiteten blir to bruer.

Brua mellom Losengrenda på Kvål og Ler blir på 380 meter, og dette blir ei nettverksbrua. Brua får ingen pilarer ute i elva.

På Kvål blir det ei stålkassebru på 525 meter, og denne vil få tre par pilarer i Gaula.

Sikringsarbeid

- Det må påregnes sikringsarbeid i Gaula, sa Rømyhr.

Sweco har fått i oppdrag å utrede de hydrologiske konsekvensene av bruene.

Lundamo-brua

Ei bru mellom østsida og vestsida av Gaula ved Lundamo har vegvesenet ikke tegnet inn ettersom Kommunal- og moderniseringsdepartementet sa nei til denne tverrforbindelsen.

Under grunneiermøtet spurte Lars Borten om vegvesenet har lagt planer for ei tilkobling for Lundamo.

- Nei. Saken er prøvd for departementet, og da planlegger vi ikke for det, sa Rømyhr.

Sør for Ler

Vegvesenet anbefaler at brua mellom Losengrenda og Ler kommer på sørsida av Ler sentrum, og begrunner det blant annet med at det ikke kommer bru over til Lundamo. I tillegg er virkninger ved flom og grunnforholdene tellende momenter for vegvesenet slik at de ikke anbefaler bru nord for Ler sentrum eller rett mot Ler sentrum.