En fersk rapport fra svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), viser at piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt og i varmegrader enn sommerdekk.

– Dette er samme funn som vi har gjort gjennom mange år. Enkelt sagt skal vinterdekk brukes på vinteren, og sommerdekk om sommeren, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Også på tørr asfalt

Er asfalten tørr har piggfrie vinterdekk 15 prosent lengre bremsestrekning enn sommerdekk. Testen til VTI viser med all tydelighet at det er viktig å bruke sommerdekk på bilen om sommeren. I tillegg til økt bremsestrekning, har også piggfrie vinterdekk dårligere drenering av vann og dårligere sidegrep enn sommerdekk.

Farlig med vinterdekk

NAF og NAF-magasinet Motor har gjennomført flere tester av piggfrie vinterdekk på sommerføre. Forskjellene mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, dess verre blir det.

– Konklusjonen fra disse har vært entydige. Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og styrer dårlig. De er rett og slett farlige å kjøre med, sier Engebretsen.