De fire samarbeidspartiene er blitt enige om å danne et nasjonalt veiselskap, og dette kan få betydning for ny E6 gjennom Gauldalen. Regjeringspartiene har ønsket en helhetlig E6-bygging, og mener det er billigere enn å ta utbygginga stykkevis.

Høyres fylkesordførerkandidat Torhild Aarbergsbotten opplyser at opprettelsen av et nasjonalt veiselskap blir offentliggjort i dag.

- Bak ligger en helhetlig utbyggingstankegang, sier Aarbergsbotten.

I stedet for at Statens vegvesen og bilistene skal vente på årlige tilskudd til E6-bygginga og dermed risikere stopp i veibygginga fordi det mangler penger, skal statlige midler og bompenger føres inn i det nasjonale veiselskapet. Prosjektene får tilskudd fra veiselskapet.

Ett av de aktuelle prosjektene kan være ny E6 i Gauldalen. Aarbergsbotten kan akkurat nå ikke bekrefte om ny E6 blir med i det nasjonale veiselskapet.

- Jeg er veldig glad for at dette kommer på plass,og jeg er glad for at selskapet kommer på plass så fort. Selskapet blir hovedvirkemiddelet for å få på plass veibygging uten årlige bevilgninger, sier Aarbergsbotten.