Det sier Geir Moholdt.

Det nye kartet som Statens vegvesen kom med i mars, har ført til økte bekymringer hos beboerne på vestsida av Kvål. Bønder i Losengrenda mister så mye av dyrkamarka at gården ikke lenger blir drivverdig.

Hus og gårder

Gården til Ann Kristin Losen Moholdt og Geir Moholdt blir omringet av veier, og samtlige jorder blir berørt. 80 prosent av dyrkamarka forsvinner.

– I praksis vil gården og nabogården forsvinne som gårdsbruk, sier Geir Moholdt. I samme grenda bor Asbjørn Losen som bor der brua over til Ler skal komme, og han mister huset. Sønnens hus får veien rett over hustaket, og da må også det rives.

– Hele nabolaget i søndre Losengrenda forsvinner, konstaterer Losen. I dette nabolaget bor også Kari Anne Grostad og hennes familie.

– Det er helt forferdelig at vi kan miste huset. På tegninga står det at huset kan bli stående, men slik kartet ser ut nå, går ikke det an, sier Grostad. Rolf Ivar Folstad og Einar Klingenberg mister dyrkajord, og Klingenberg peker på at brukryssinga over Gaula vil berøre vassdraget og laksevald.

De er valgt til å være tillitsvalgte for de E6-berørte i Losen og Kåsen, og de understreker at de ikke taler for sin egen syke mor. På motsatt side av Gaula der de mener ny E6 heller burde gå, eier de også dyrkajord.

– Det beste

– Vi tenker på hva som er det beste for Melhus. Vi har dyrkajord på den andre sida av Gaula, og kvaliteten på den er mye dårligere enn den vi har i Losengrenda. På motsatt side er det mye grus og elveør, og der kan vi ha gressproduksjon mens vi kan ha kornproduksjon på denne sida av elva. Ny E6 på vestsida av Gaula vil ta livet av hele gårdsbruk, sier Moholdt.

Moholdt er også opptatt av elva Loa som er blitt utbedret i forbindelse med Metrovann-prosjektet, og som han mener vil bli rasert av ny E6.