Advokatfirmaet Nidaros har på vegne av 21 grunneiere på vestsida av Gaula på Kvål, bedt Kommunal- og moderniseringsdepartementet se på om Melhus kommunestyre må behandle valg av E6-trase på nytt.

Vil h ny vurdering

- Vi stiller spørsmål ved saksbehandlinga. Det er gjort et trasevedtak, men det viser seg at veien ikke kan bygges slik den var utredet og vedtatt. Vesentlige endringer berører hovedargumenter for fylkesmannens innsigelse og kommunestyrets begrunnelse. Da mener vi trasevalget må behandles på nytt, sier Geir Moholdt som sammen med kona Ann Kristin Losen bor i Losengrenda.

Ekteparet er blant de 21 som advokatfirmaet har skrevet brev til departementet på vegne av.  Advokat Ivar Chr. Andersskog har sendt kopi av brevet til Melhus kommune, Fylkesmannen og Statens vegvesen.

- Vårt spørsmål er om man kan fortsette uten ny behandling av trasevedtaket. Endring av arealplan etter vedtak, reguleres av plan- og bygningsloven. Vedtak som berøres, må behandles på nytt, det er ikke noe som man kan "vente" med til neste trinn i planprosessen som er reguleringsplanen. siden vi ikke får gehør for dette hos ledelsen i kommune, br vi departementet om en vurdering, opplyser Moholdt.

Kommunestyret vedtok å legge veilinja forbi Kvål på vestsida av Gaula for å spare dyrkajord og fredede Gammelelva. Dette falt ikke i god jord hos grunneierne der, men de nådde ikke fram hos politikerne.

Ulike vurderinger

Så kom Statens vegvesen fram til at det er for risikofylt å sprenge i Klevahammeren for å legge E6 i ytterkant av fjellhammeren, og fikk undersøkt om ny E6 kunne legges på bru ut i Gaula eller legge veilinja på fylling ved elva. Heller ikke bru var egnet løsning på grunn av ustabile grunnforhold, viste det seg.

Statens vegvesen bestemte seg for å forlenge E6-tunnelen gjennom Klevahammeren, og det endret også veilinja i Losengrenda og kryssløsninga for Ler. Konsekvensen er at flere hus må innløses, og det planlagte krysset mot Ler må flyttes.

Grunneierne mener at endringene er så store, og da spesielt for kryssløsninga for Ler, at saken må behandles på nytt. I kommunestyret ble det ikke flertall for en ny fullstendig vurdering av veilinja, og i stedet viste politikerne til at spørsmålet kan drøftes når reguleringsplanen skal behandles.

Den valgte E6-linja fra Skjerdingstad til Støren møtte for øvrig ingen innsigelse hos Kommunal- og moderniseringsdepartementet, mens det samme departementet avslo kommunestyrets ønsket om en vei fra ny E6 til Lundamo.

Mer dyrkajord

Advokatfirmaet Nidaros skriver i brevet til departementet at de nye E6-planene som gir endret trasevalg, endret kryssløsning og endret arealbeslag, er så store at de ikke kan kalles mindre endringer. I stedet må kommunedelplanen med trasevalg opp til ny behandling og med høring, mener advokatfirmaet.

I begrunnelsen vises det blant annet til et regnestykke der arealbeslaget av dyrkamark øker fra 143 dekar til 343 dekar, og at antall boliger og småbruk som må innløses øker fra 3 til cirka 14.

Grunneiere i Losen og Kåsen på Kvål har engasjert advokater for å få hjelp i E6-saken. Disse møtte opp under et møte Statens vegvesen hadde i desember for grunneierne. F.v. advokatene Ivar Chr. Andersskog og Mads Midelfart, og grunneierne Geir Moholdt, Rolf Ivar Folstad og Ann Kristin Losen Moholdt.