Torsdag kveld i Melhus rådhus holder Jernbaneverket informasjonsmøte om godsterminalen.

Som kjent har Jernbaneverket anbefalt at den nye godsterminalen legges til Torgård/Gjesmo. Stedet ligger i Trondheim kommune, og helt inntil kommunegrensa til Melhus. Ei plassering der vil gi konsekvenser for Melhus i form av støy for nabolaget, og fordi Jernbaneverket har planlagt å bygge en jernbanetunnel fra Melhus og opp til Torgård.

En statistikk som presenteres i Jernbanemagasinet som kommer i løpet av de nærmeste dagene, viser at godstransport på tog fortsatt er dominerende på de lange strekningene, mens toget møter hardere konkurranse på korte strekninger.

For strekninga Oslo-Trondheim, går 15.000 tonn gods med skip, mens 898.000 tonn går med lastebil. 893.000 tonn går med godstog. Lastebilen har altså et lite overtak på godstoget. Tidligere har transportører klaget over stengt Dovrebane, noe som skyldtes ras og flom.

Melhus kommunestyre skal 24. februar uttale seg om godsterminalen som en del av høringsrunden. Samferdselsdepartementet avgjør senere i år hvor godsterminalen skal ligge. I fjor bestemte Samferdselsdepartementet at det skal være delt løsning sør, og at de to aktuelle alternativene var Torgård og Søberg.

Etter ei utredning kom Jernbaneverket fram til at Torgård vil egne seg best, og at konsekvensene med Søberg-alternativet vil bli større. Ei aksjonsgruppe har samlet inn flere tusen underskrifter mot en godsterminal på Søberg.

Prosjektleder Raymond Siiri.
Hvor skal godset fraktes, på vei eller bane?