4. februar holder Statens vegvesen informasjonsmøte om ny E6 i Midtre Gauldal, og møtet holdes i rådhuset på Støren.

Planlegginga av nyveien er i full gang, og mye skal skje før spaden settes i jorda. Ny E6 mellom Melhus og Ulsberg vil ifølge vegvesenet, koste 15,5 milliarder kroner.

Soknedal

På den 7,5 kilometer lange strekninga Vindalsliene-Korporalsbrua skal det bygges ny 2-3 felts vei. Som kjent har Stortingets transport- og kommunikasjonskomite bedt om at vegvesenet utreder tunnel her, og vegvesenet mener det vil være mulig å bygge tunnel uten at det blir vesentlige forsinkelser. Vegvesenet mener det vil være mulig å få bygd en tunnel på strekninga Sokna-Korporalsbrua innen våren 2019.

Ifølge planen skal E6 legges vest for Sokna og dagens trase fra Vindalsliene. Fra nord for Fossum bru følger ny E6 dagens trase mot sentrum. I Soknedal legges veien utenom sentrum og ned mot Sokna. Sør for sentrum er det planlagt såkalt planskilt kryssløsning før veien går inn i en 3,6 kilometer lang tunnel. tunnelen vil komme ut i dagen 500-600 meter sør for Korporalsbrua. Dagens E6 skal fungere som lokalvei når den nye er ferdig.

For å hindre forsinkelser, vil Statens vegvesen bruke gjeldende reguleringsplan fra 2012 på den delen sør for Soknedal sentrum. For den nordlige delen vil det bli laget en ny reguleringsplan på grunn av tunnelen.

Ifølge tall vegvesenet har, kjører 4500-5000 daglig på E6 gjennom Soknedal.

Støren

Mellom Korporalsbrua-Støren blir det ny E6 med midtdeler på ei åtte kilometer lang strekning. Sweco Norge er engasjert av vegvesenet til å lage en reguleringsplan, og denne skal være ferdig i høst. Vegvesenet ønsker å ta utgangspunkt i dagns vei, og utvide denne med forbikjøringsstrekninger.

På denne delen av E6 kjører daglig 5300 kjøretøy.

På strekninga Støren-Gyllan vil det bli en 7,3 kilometer lang firefelts motorvei. Vegvesenet opplyser at de håper å ha en konsulent på plass i starten av april i forbindelse med planlegginga. Her vil det komme et planprogram som skal beskrive planprosessen og hva som skal konsekvensutredes.

Les også: om tunnel i Soknedal

Les også: om prislappen for ny E6