E6 på fylling i Gaula forbi Klevahammeren og bru ved Ler kan gi store negative konsekvenser, mener konsulentfirmaet Sweco.

Sweco har nettopp lagt fram rapporten om hvilke konsekvenser E6 på fylling ved Klevahammeren kan få når det gjelder hydrologi, hydraulikk og allmenne interesser. Rapporten er bestilt av Statens vegvesen, og skal blant annet legges fram for grunneiere og andre berørte under et møte torsdag kveld.

Utredninga er gjort fordi Statens vegvesen ønsker å få vurdert flytting av ny E6 til ei fylling i Gaula i stedet for å sprenge vekk Klevahammeren. Frykten for et kjemperas om det må sprenges, er årsaken til at ei fylling vurderes. Grunneiere er sterkt kritisk til ei slik løsning, og viser til at dette kan skade fisket og føre til at enda flere bolighus må rives.

I rapporten skriver Sweco at ei omfattende fylling i Gaula kan føre til økt vannhastighet, og det kan gi økende erosjon. Det vil da være nødvendig med omfattende erosjonssikring. Vannstanden ved en 200-årsflom kan bli så høy at E6 forbi Klevahammeren blir oversvømmet.

Konsekvensen for vegetasjonen, deriblant for de to rødlisteartene mandelpil og klåved. samt for laks og sjøørret regnes av Sweco som middels til stor.

Grunneiere og andre berørte mener det må være mulig å få sprengt vekk Klevahammeren i stedet for å legge ny E6 på fylling i Gaula.