3. desember legger Jernbaneverket fram sin anbefaling om hvor den nye godsterminalen bør komme, for styringsgruppa. Deretter vil saken vandre oppover i systemet i Jernbaneverket, og 31. desember sender Jernbaneverket sin anbefaling til Samferdselsdepartementet.

Torgård- Søberg

Som kjent står valget mellom alternativene Torgård og Søberg. Uansett alternativ, vil Melhus bli berørt. En godsterminal på Torgård vil høres og sees i Melhus, og en 7-8 kilometer lang tunnel kan bli bygd fra Skjerdingstad til Torgård.

Kommer den utenfor Hofstad næringspark i Melhus, kan det enten bli ventespor til Søberg eller i retning Kvål.

Støyforhold

Beboer Marit Søberg har spurt Jernbaneverket om hvordan støyforholdene vil bli på Søberg om godsterminalen legges i den retninga.

- De foreløpige støyberegningene som er utført for alternativ 2A (med ventespor i nord) viser at støyproblematikken vil bli betydelig for et en eventuell godsterminal i nærområdet, opplyser prosjektleder Raymond Siiri i et brev til Marit Søberg.

Brevet har Siiri også sendt til ordfører Jorid Jagtøyen, rådmann Roy J. Jevard, planlegger Tove Hellem, virksomhetsleder Jakob Storrø og daglig leder Hans Petter Øien Kvam i næringsforeninga (NiT).

Siiri viser til at det ikke er mulig å foreta feltundersøkelser for å kartlegge mulig støy fordi godsterminalen ikke er bygd ennå. Støy vil være ett av momentene i en konsekvensutredning.

Trafikkbelastning

Marit Søberg har også tatt opp hvorvidt dagens trafikksystem har nok kapasitet og hvor stor trafikkmengden vil bl.

Ut fra modellberegninger har Jernbaneverket kommet fram til at godsterminalen vil bli 500-600 kjøretøy i døgnet, og at det er forutsatt at disse går rett til Skjerdingstadkrysset (mot E6). Ifølge beregninger Jernbaneverket har gjort, vil det totalt være 2000 kjøretøy på Melhusvegen ved Hofstad næringspark i 2050, og dette er langt under kriteriet for en firefelts vei, påpeker Jernbaneverket.

Når det gjelder Torgård, har Trondheim kommune bedt om at trafikkforholdene der må bedres om det kommer en godsterminal dit fordi det allerede i dag er mye trafikk i området.