- Mobbing handler om makt. Noen elever soler seg i glansen ved å rakke ned på andre, sier rektor Bjørnar Duun ved Lundamo ungdomsskole.

På andreplass i fylket

Lundamo ungdomsskole har ligget i tetsjiktet når det gjelder elevrapporterte tall for mobbing, og en slik statistikk vil ikke den nye rektoren ved Lundamo ungdomsskole skal bli stående. Bjørnar Duun tiltrådte i sommer som rektor, og han er opptatt av at de 220 elevene skal ha et godt og trygt skolemiljø.

- Jeg blir bekymret når jeg ser tallene. Tallene er basert på elevundersøkelsen 2009-2012. Det er gjort mye ved skolen etter den tid, sier Duun.

Duun har en visjon for antimobbearbeidet.

- Her på Lundamo ungdomsskole har vi nullvisjon for mobbing. Folk spør om det er mulig å ha nullvisjon. Vi vil aldri komme dit der vi er helt fornøyd. Hver høst må vi gjøre en jobb, sier Duun.

Tidligere har han blant annet jobbet ved Gimse ungdomsskole, og erfaringa er at det dukker opp mobbesaker på åttende trinn i oktober/november. Da er det viktig å ta tak i mobbesakene med en gang, forklarer Duun.

Bygge respekt

Rektoren er opptatt av at elevene skal ha respekt for hverandre og de voksne. Det skal være lav terskel for å gripe inn overfor mobbing, og rektoren mener også at elevenes situasjon utenom skoletid også angår skolen. Skoledagen skal gi mening og elevene skal føle mestring, er momenter rektoren også mener vil gi et bedre skolemiljø.

Blant tiltakene er at elevene skal stå og hilse ved skoledagens start og slutt. Når læreren kommer inn, skal elevene reise seg og stå ved pulten. Deretter skal alle si god dag.

- Dette er forebyggende mot mobbing, og skaper ro og orden, forklarer Duun.

Duun er kritisk til måten nasjonale prøver og andre skolemålinger blir brukt på.

- Mobbing henger sammen med mye annet vi gjør. I dagens skole er det mye fokus på resultater, og skolene blir målt opp og ned. Det kan være en litt kortsiktig måte å jobbe på. En burde heller være læringsorientert. Det er viktig at barnet blir belønnet for innsats i stedet for resultat. Slik ønsker vi at også foreldre tenker, sier Duun.