Det har vært mye diskusjon rundt innholdet i denne artikkelen (under) om dekkskifte, med mange gode og kritiske innspill fra leserne! Setningen "Fra lørdag må bilen ha vinterdekk" kan da også med rette diskuteres!

(For ordens skyld viser vi til Statens vegesen, som sier dette på sine nettsider:

  • Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veggrep. Dekkene må uansett føre ha 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag.

  • Det er ikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret

  • Piggfrie vinterdekk på sommerføre har dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt)

Og - her finner du fortsatt artikkelen, med de ti rådene om dekkskifte:

- Lørdag 1. november er fristen for å bytte til vinterdekk. Følger du disse rådene vil du bli en langt sikrere sjåfør på vinterføre, sier skadeleder i DNB, Anne Stine Eger Mollestad.

1. Når må du skifte til vinterdekk?Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må alle bilister ha dekk med minimum 3 millimeter mønsterdybde. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene for vinterdekk fra og med 15. oktober. og til 1. mai.

2. Piggdekk eller piggfrittDet er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk. Piggdekk kan benyttes i vinterhalvåret og er lovlig fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Pigger er bare tillatt på vinterdekk og det er et krav om at kjøretøyet skal ha piggdekk på alle hjul. Reglen om piggdekk er ikke ufravikelig, og ved svært spesielle føreforhold er det lovlig å sette på piggdekk både før og etter fristen. Husk også at i flere store norske byer må du betale piggdekkgebyr, ellers kan du risikere bøter.

3. MønsterdybdeI vinterhalvåret må dekkene uansett føre ha 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veigrep. Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.

4. Dekks levetidEt dekk har en levetid på cirka fem år, men dette avhenger av bruk og slitasje. Du kan finne ut om dekkene har gått ut på holdbarhetsdato ved å se på produksjonsdatoen står stemplet inn i dekksiden som en liten kode. Tallene står for henholdsvis produksjonsuke og produksjonsår. Kode ”1012” betyr for eksempel at dekket er produsert i uke 10 i 2012. Det er lurt å sjekke datostemplingen ved kjøp av nye dekk slik at du får ferskvare.

5. Dekkenes rullebaneDe fleste dekk har et eget retningsmønster eller egen rullebane, og dekkene mister effekt dersom de blir satt på feil vei. Du vil som oftest finne instruksjoner om dekkenes rullebane på siden av dekkene der det står pil som viser rotasjonsretning og eventuelt innside og utside av dekket.

6. LufttrykkFor godt veigrep er du avhengig av riktig lufttrykk. Når dekkene har stått ubrukt over sommeren vil luftrykket gå ned og du risikerer flate dekk. Med en gang du har skitet dekk bør du derfor sjekke og justere luftrykket. Husk også å sjekke reservehjul og juster lufttrykket i dekkene hvis bilen en tungt lastet.

7. Skru til dekkene etter første kjøreturEtter at man har skiftet dekk kan det være lurt å etterstramme hjulmuttrene etter første kjøretur slik at du reduserer faren for at de skal falle av. Hvis du skrur til hjulene en gang til etter første kjøretur vil dette også bidra til å balansere dekkene bedre

8. Lagring av dekkDekk bør lagres mørkt, tørt og kjølig, men fremfor alt må de ikke utsettes for sollys under lagring. Det vil fremskynde aldringen av dekket kraftig. Det optimale er å lagre dem på felg hengende. Eventuelt kan de stables liggende. Dekk uten felg bør lagres stående.

9. Vask dekkeneHvis du har kjørt mye på asfalt og kommer til snødekte veier kan det være lurt å vaske dekkene for å bedre grepet. Dekkvask eller et avfettingsmiddel kan være en mirakelkur for dekk på glatt føre. Zalo og andre kjøkkenprodukter fungerer også godt. Du kan også forlenge levetiden til dekkene noe ved å vaske de før lagring.

10. Bøter og erstatningskravDet er ditt ansvar at bilen er skodd for føret. Politiet gir bøter avhengig av hvor graverende lovbruddet er, og kjører du med sommerdekk kan du risikere å få 3000 i bot (750 kroner per dekk) dersom mønsterdybden ikke er dyp nok. I ekstreme tilfeller risikerer du at blir bilen avskiltet på stedet og du kan miste førerkortet. Du risikerer også avkortning i utbetalinger fra forsikringsselskapet dersom du havner i en ulykke med en bil med dårlige dekk.

Kilde: DNB Skadeforsikring

Kommentarer:

- Hei. Viser til artikkel 30.oktober, der det vises til DNB Skadeforsikring, og hevdes at det er påbudt med vinterdekk fra 1. november.Dette er feil. Det  som er påbudt,er dekk med mønsterdybde over 3 mm. Hvis føret krever det, skal det brukes vinterdekk.Kan være lurt å sjekke at informasjonen som publiseres er riktig... (E-post fra leser i Soknedal)

- Bilen må ikke ha vinterdekk. Men mønstret på sommerdekkene må ha minimum 3 mm spor, som er minstekravet til vinterdekk (Leser på Facebook)

- Det står ingen steder i norske lover om at folk må ha vinterdekk som dere skriver i artikkelen deres. Folk må derimot være skodd etter føre og forhold.  Å er det bart å meldt mildt første uka i november får man ikke bøter (E-post fra leser)