Det er et mål å bruke mindre salt, melder Statens vegvesen foran en ny brøytesesong.

En viktig forutsetning for redusert saltbruk er at mest mulig snø brøytes bort fra vegbanen før det saltes:

- Dette er det et høyt fokus på, og både brøytemannskaper og Statens vegvesen er enige i at det skal brøytes mer og saltes mindre, sier prosjektleder Audun Vognild ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

- Men salt må til for å sikre at det ikke blir for glatt på viktige veger med mye trafikk og høy hastighet. Det gjelder spesielt E6 mellom Klett og Helltunnelen og E39 mellom Klett og Orkanger, sier Vognild.

Vegvesenet  stiller dessuten høyere krav til brøytebilsjåførene:

- Vi krever stadig mer av brøytebilsjåførene som drifter våre veger. Det er et yrke hvor lokalkunnskap og erfaring er kjempeviktig, men de må også følge med på utviklingen av nye metoder, og være villige til å gjøre arbeidet på nye måter, opplyser Vognild.

Et nytt verktøy vegvesenet oppfordrer brøytebilsjåførene til å bruke mye, er dataprogrammet VegVær.

Statens vegvesen har 21 værstasjoner i Sør-Trøndelag, og via dataprogrammet VegVær får brøytebilsjåførene tilgang til vegbanetemperatur, lufttemperatur, duggpunkt, vindstyrke osv. De får også se bilde fra webkamera på værstasjonen.

- Dette verktøyet skal hjelpe dem å følge med på utviklingen i været, og gjøre tiltak som strøing av fastsand eller saltlake før det skjer væromslag som gir glatt vegbane, sier Vognild.

VegVær er ikke tilgjengelig for publikum ennå. Dermed er alternativet webkamera:http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera)