Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen la i dag tirsdag fram forslag til fylkesbudsjett, og der kommer det fram en forventning om at AtB må spare 80 millioner kroner. I tillegg må AtB tjene mer, slår fylkesrådmannen fast.

- Kollektivsatsinga har kostet mye og har tæret på fylkeskommunens ressurser, melder fylkesrådmannen.

Mjøen sier til Trønderbladet at AtB må spare 80 milioner kroner i forhold til regnskapstallene for 2013, og har fått 35 millioner kroner over vedtatt budsjett.

Mjøen antyder overfor fylkespolitikerne at det kan være nødvendig med en buffer på 38,6 millioner kroner i fall passasjerveksten innen kollektivtrafikken blir mindre enn forventet. Fylkeskommunen er spent på om NSB' satsing på timesavganger til og fra Lundamo, vil gi færre reisende med buss.

- Vi er veldig for at flere bruker tog, sier Mjøen.

Fylkesrådmannen synes det er et paradoks at fylkeskommunen sponser NSB med fem millioner kroner. Det skjer ved at NSB nekter å ha bytakst fra steder rundt Trondheim slik det er på bussen fra Ler. Fylkeskommunen betaler mellomlegget. Dette gjelder bare månedskort (periodebillett), og reisende som betaler for enkeltbillett, får ikke bytakst. Mjøen sier det ikke er aktuelt for ham å foreslå at fylkeskommunen sponser også enkeltbilletten.

Av fylkeskommunens totalbudsjett på 3,26 milliarder kroner, går 1,13 milliarder kroner til samferdsel.

Innsparingstiltakene til AtB er allerede merkbare for folk som bor i Melhus og Midtre Gauldal. Bussavganger er kuttet ut, og folk opplever at de ikke får bil med bussen. En av dem som har opplevd det, er Einar Gimse Syrstad som leder Melhus Arbeiderparti. På twitter skriver Gimse Syrstad at han ikke fikk bli med bussrute 38 til Melhus i dag tirsdag fordi bussen var full og ikke tok på flere passasjerer. I går mandag måtte han nøye seg med ståplass på rute 38 til Melhus.

- Ikke en god utvikling for busstilbudet til Melhus hvis dette fortsetter og blir vanlig, skriver Gimse Syrstad på twitter.

Fylkestinget har gitt AtB frihet til å endre på ruter, og de kan endre på billettprisene innenfor ei ramme på pluss fem prosent og minus fem prosent.