LOKALE GEVINSTER: Det er viktig å beholde oppdragene lokalt, sier de tre lokale entreprenørene. Terje Øyan, Lars Rise og Erlend Vingelen tror og håper de vil trenge flere ansatte i tiden fremover. De har allerede startet opp, og i 2019 vil de starte med jobben inne i tunellen. Foto: Marthe Eid

Fikk med flere

– Vi snakket sammen, vi tre i Gauldalen. Vi mener vi har den høyeste kompetansen i området. Så da ville vi få med en større partner som har et stort mannskap. Alle vi tre har god erfaring med Elpro Installasjon AS, og de sa ja, forteller Lars Rise som driver Rise elektro.

– Ja, alt startet over noen glass øl på Heidis Bier Bar på Solsiden, nyanserer Terje Øyan leende.

Elpro AS ble med. Men fortsatt trengte de en ekspert på automasjon. Elpros partner Guard Automation AS fra Sandefjord ble spurt, og sa ja. De dannet selskapet E6 Elektro AS, leverte inn anbud, og fikk det.

De er allerede i gang med oppdrag, som går på strøm, kabel og fundamenter for lys. I januar 2019 vil de starte opp arbeidet inne i tunnelen.

Totalpakke på strekket

Det mest komplekse for dem, var å rigge det nye selskapet inn mot anbudsprosessen.

– Vi måtte sørge for at vi passet inn med tanke på vegvesenets krav, opp mot reguleringer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Konkurransetilsynet.

Dermed skal de levere alt av elektronikk og automasjon på hele E6-strekket i Soknedal, inkludert tunnelen på 3,6 kilometer. Totalt er strekningen på sju kilometer. Det er et svært stort prosjekt det nye selskapet nå har gått løs på. De har ikke lov til å si hva det er verdt i kroner og øre. Den totale kostnadsrammen på hele prosjektet ligger per nå på 1,6 milliarder kroner, og de ligger ifølge prosjektleder Harald Inge Johnsen i kostnadsmessig rute. Det er et stort prosjekt, bekrefter alle rundt bordet.

– Vi tre har aldri vært borti noe så stort før, sier Rise.

Moderne tunnel

Guard Automation vil levere det aller meste av automasjon og styring til tunnelen, mens de fire elektroselskapene skal gjøre all installasjon på strekningen. Den største delen av den jobben skjer inne i tunnelen.

Soknedalstunellen blir en halvautonom tunnel, med et AID system med aktive kamera som fanger opp hendelser og tar valg ut fra hva de ser, når det gjelder skilting, trafikkregulering og trafikkvarsling på radio og opplysningsskilt. Tunnelen blir den første i Norge som bygges med dette halvautonome systemet. Det skal bygges fire såkalte safetybokser inne i tunnelen. Det er en såkalt overlevelsesboks, hvor opp til 16 personer kan overleve i 24 timer.

Kan trenge ansatte

De håper også på å få oppdrag på drift og vedlikehold på strekningen i etterkant av byggeperioden. Og de håper og tror at de vil trenge enda flere ansatte når prosjektet virkelig drar i gang. Det blir fort behov for 25 til 30 mann når de skal jobbe med tunnelen. Da vil de jobbe på to skift. De vil også ha behov for å leie inn mannskap til for eksempel frakting, sveising og mekanisk arbeid. Her håper de å kunne hyre inn lokal arbeidskraft og dermed bidra til at flere lokale aktører får sin del av E6-kaka.

– Det er bare å henvende seg til oss, sier Terje Øyan i Gaula elektro AS.

– Hva betyr det at oppdraget havner lokalt?

– Det er både artig og viktig, sier Erlend Vingelen i Sokna elektro AS.

– Det er viktig at dette bidrar lokalt. AF Gruppen ønsker å yte tilbake lokalt. Det er fordeler med lokale entreprenører, det blir kort responstid når det er noe. Men vi må gjøre en god jobb, vi vil ikke ha på oss at vi har gjort en dårlig jobb med dette, sier Rise.

Med et slikt prosjekt i porteføljen, håper de at det nye firmaet E6 Elektro også i fremtiden vil jobbe med større prosjekter som ligner dette. Som vi vet er det flere kilometer vei som skal bygges i nærheten.