Mandag starter Statens vegvesen opp arbeidet med å støpe Leinstrandbrua på Klett. Brua er ei overgangsbru fra E39 til E6 for trafikk nordover. Den nye brua er 120 meter lang og elleve meter bred, og har fem spenn.

- Totalt sett er det et omfattende prosjekt, sier kontrollingeniør betong i Statens vegvesen, Svein Selliseth, til Trønderbladet.

Arbeidet starter opp klokken fire natt til mandag og vil pågå fram til klokken to natt til tirsdag.

- Vi planlegger å holde på i 24 timer, men det kommer litt an på hvor mye mannskap vi klarer å få på plass, forteller Selliseth.

- Hvordan vil bilistene bli berørt av arbeidet?

- Trafikantene vil ikke merke noe av arbeidet. Brua ligger utenfor hovedveien, så det blir ikke noe problem. Man kan se pumpebilene fra veien, men de står utenfor traseen, sier kontrollingeniøren.

Hele 1150 kubikk med betong går med under støpinga av brua og er den største enkeltstøpen i hele prosjektet.

- Dette er ikke kjempeavansert, men utfordringen er koordineringen og få det til å gli raskt og fint. Vi er væravhengig og betongleverandøren Unicon må levere nok betong til oss, forteller Selliseth.

Det er beregnet at det skal komme biler med betong hvert åttende minutt.

- En bil rommer syv kubikk med betong. Det må gå jevnt slik at vi får rask framdrift, sier han.