Konsulentfirmaet Asplan Viak kommer med drastiske tiltak for å få ned antall biler i Melhus sentrum.

Ett av dem er å flytte Løvsetvegen, mens ett annet er å stenge Drammensvegen for gjennomkjøring. Nedre del av Gimsvegen foreslås stengt mellom krysset ved Gimse bru og tomta der Bøndernes Hus sto. Dessuten foreslår konsulentfirmaet å flytte Strandvegen, bygge gangbru over Gaula for å få flere til å gå og at det bygges ei ny bilbru over elva. Med ny bilbru, kan Gimse bru stenges for biltrafikk, foreslår Asplan Viak.

Omlegging av veisystemene ble luftet for Melhus formannskap som tirsdag hadde arbeidsmøte, og ble presentert av sivilarkitekt Lene Nagelhus fra Asplan Viak. Firmaet er hyret inn som konsulent av Melhus kommune, som for tida arbeider med områdeplan for Melhus sentrum. Områdeplanen kommer opp til vedtak i slutten av neste år, opplyste planlegger Kjersti Dalen Stæhli i Melhus kommune.

Trafikktall

Målinger som Asplan Viak viser til i forbindelse med områdeplanen, viser at trafikken i Melhus sentrum er stor.

– Vi har vurdert om Løvsetvegen bør flyttes for å dempe trafikken i sentrum. Det ser vi blir et stort tiltak, og vi har gått bort fra det. Om bilbrua over Gaula ikke kommer, blir det sårbart å stenge Gimse bru for biltrafikk, sa Nagelhus til formannskapet.

Om Gimse bru stenges for biltrafikk, tror Asplan Viak at det blir mye trafikk i Martin Tranmæls veg.

Gående

Konsulentfirmaet fraråder politikerne å få bygd en gang- og sykkelvei langs Hølondvegen fra rundkjøringa i Melhus sentrum og over Melhusbrua. I stedet mener Asplan Viak at folk skal gå via en egen gangbru. I tillegg har firmaet tegnet inn en tursti langs Gaula.

Politikerne har ønsket at folk skal gå mer i Melhus sentrum i stedet for at de som nå, kjører mellom butikkene. Store arealer i Melhus sentrum domineres av parkerte biler, og varaordfører Stine Estenstad som var fungerende ordfører sist tirsdag, tror folk vil godta at bilene skal stå i parkeringskjeller mens handleturen pågår.

Byggestoppen

Flertallsgruppa har vedtatt at Melhus sentrum skal ha byggestopp i to år eller så lang tid det tar å lage områdeplanen.

– Det har aldri vært aktuelt for Høyre at byggestoppen varer mer enn to år selv om planen ikke blir ferdig innen den tid, sier Estenstad (H).

For å få ned antall biler, mener Estenstad at det må bygges ny Strandveg og da med busslommer samt på flytte Løvsetvegen. Dessuten mener hun at bussforbindelsen til Løvset må bedre. Å flytte bussene fra hovedgata, mener Estenstad ikke er veien å gå.

– Vi kan ikke legge opp til boligbygging i Melhus sentrum hvis vi ikke har buss der. Når det gjelder ny Løvsetveg, må vi innlede dialog med fylkeskommunen siden dette er en fylkesvei og Melhus kommune ikke vil ha økonomi til å bygge denne. Gangbru over Gaula tror jeg blir for økonomisk tøft, sier Estenstad.

Trafikkmålinger

Antall kjøretøy pr. døgn:

  • Miljøgata/Melhusvegen: 4500

  • Melhusbrua: 5600

  • Gimse bru: 2800

  • Fra rundkjøring i sørenden av Melhus sentrum til E6-rampene: 5200

  • E6 forbi Melhus sentrum: 13.700

  • Åsvegen: 2500

  • Melhusvegen fra Meeggen og nordover til E6: 2100

  • Løvsetvegen 2800 kjøretøy mellom Melhus sentrum og Høyeggen og 2300 kjøretøy fra Høyeggen og opp til Løvset Strandvegen: 1500

  • Drammensvegen: 1500

  • Varmbuvegen forbi boligfeltet: 900

  • Martin Tranmæls veg 2500

  • Gimsvegen: 1500

  • Hollumsvegen 2600-3000

  • Hølondvegen fra Gimsan: 900