– Jeg er bare glad for å slippe tverrforbindelsen, og at jordene dermed blir spart, sier Per Olav Feragen (32).

Stor lettelse

I 2015 fortalte Per Olav Feragen og foreldrene Reidunn og Ola Feragen i Trønderbladet om at gården Lersbakken ville bli hardt rammet av Lerkrysset. Nå kan familien puste lettet ut. Per Olav Feragen tok over gården i januar i år, og har 20 melkekyr. Han er bortimot heltidsbonde, men jobber også litt som snekker mellom fjøstidene om vinteren.

Lettelsen hos familien Feragen er stor over at Lerkrysset ikke fikk flertall, og Per Olav legger ikke skjul på at han er utrolig glad for at krysset ikke kommer over jordene. Han har spent fulgt debatten om E6, og sier at det var så akkurat at det ikke ble flertall for Lerkrysset. Som omtalt ble det 18 stemmer for Lerkrysset og 19 imot. Formannskapets flertallsinnstilling der også KrF stemte for Lerkrysset, fikk ikke flertall. I kommunestyret fremmet KrF forslag om at Lerkrysset skulle utgå, og det fikk altså én stemmes overvekt.

– Mange vil ha tverrforbindelse på Ler. Jeg er glad for at jeg berget jorda. Konsekvensen for min del ville ha vært at jorda ville ha blitt oppstykket. I tillegg til kryss kunne jeg også ha fått tilkobling for fylkesveien over jordene. Det ville ha blitt trasig å drive med melkekyr, sier Feragen.

Nabogården ville også ha mistet jord om et Lerkryss ville ha ført til at fylkesveien ble lagt om, opplyser Feragen.

Håper å flytte E6

I Losengrenda på motsatt side av Gaula, fører bortfallet av Lerkrysset til at det går med mindre dyrkajord. En tverrforbindelse fra Ler ville ha ført til et stort kryss i Losengrenda, og næringsaktører har signalisert at de har ønsket å etablere seg i Losengrenda om det ble kryss der. Geir Moholdt er talsperson for drøyt 20 grunneiere på Kvål og Ler, og han arbeider fortsatt for at E6 ikke blir lagt på vestsida.

– Jeg er ikke overrasket i det hele tatt at det ikke blir noe av Lerkrysset, og vi sa for flere år siden at krysset ikke burde bygges. Nå mener jeg at kommunen må se helhetlig på veilinja siden det skal lages nye reguleringsplaner, sier Moholdt.

Sammen med Einar Klingenberg og Rolf Ivar Folstad har han sendt brev til Nye Veier med henstilling om at veilinja på østsida tas opp til ny vurdering. I brevet skriver de at traseen er blitt vesentlig justert av Nye Veier, og viser blant annet til traseen er flyttet fra elva og inn i grenda samt at tunnelinnslaget er endret. Nye Veier vil for å spare penger, dele Hokamyrtunnelen i to.

– Jeg synes det er helt utrolig at Nye Veier vil at E6 skal krysse Gaula ved Kåsen med 12 betongsøyler. Slik det er tegnet nå for vestsida med at tunnelen er delt i to, ser det ut som ei Kjell Aukrust-tegning. Vi har ikke fått svar fra Nye Veier på brevet annet enn at de har bekreftet at de har mottatt brevet, sier Moholdt.

Varaordfører Stine Estenstad (H) mener toget er gått for å se på hele veilinja på nytt, og hun mener det vil føre til forsinkelser.

Om innsigelse

Tidligere har Fylkesmannen varslet innsigelse mot ei veilinje på østsida av hensyn til dyrkajorda, og Moholdt spurte under et folkemøte om Nye Veier kunne se på østlinja likevel. Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier lovte da å ta kontakt med Fylkesmannen for å høre om innsigelsen mot østlinja står ved lag.

Beboerne i Losengrenda og i Kåsen vil ikke kunne komme seg rett inn på E6 siden tverrforbindelsen ble stemt vekk, men Moholdt mener det ikke er noen problemer med at de må kjøre over Kvålsbrua for å komme seg til ny E6.