– Det er ikke aktuelt med en omkamp, og jeg respekterer beslutninga. Nå gjelder det å holde trykket oppe, og jeg har sagt til rådmannen at arbeidet med nye reguleringsplaner skal ha fullt trykk. Det skal ikke stå på Melhus kommune. Jeg forventer at Nye Veier leverer til det tidsskjemaet de har vist til. Nye Veier har i realiteten lovt at hvis vi kutter Lerkrysset, får vi byggestart i 2019, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Krogstad (Ap) sier etter møtet i likhet med gruppeleder Einar Gimse-Syrstad, at partiet ikke vil gå for en omkamp om Lerkrysset når reguleringsplanene skal behandles.

Reguleringsplanene

Melhusordføreren gikk på et nederlag om Lerkrysset, og måtte bøye seg for at det ikke var flertall for beholde krysset. I tirsdagens kommunestyremøte var det spareplanen til Nye Veier det handlet om. I et senere møte kommer reguleringsplanene opp. Melhus kommune har vedtatt reguleringsplaner for ny E6, men Nye Veier fremmer reguleringsendringer for strekninga Kvål-Ulsberg og reguleringsplan for Melhus sentrum-Kvål.

Nye Veier bebudet før tirsdagens kommunestyremøte at de uansett ville fremme en reguleringsplan uten Lerkrysset. Når reguleringsplanene kommer opp, kan kommunestyret be om å få endret veilinja. E6-kommunene vedtar reguleringsplanene og bestemmer dermed den endelige veilinja.

Oppstartsmøte

Tidlig i neste uke skal Nye Veier har oppstartsmøte med Melhus kommune om E6 Melhus sentrum-Kvål, og kommunen har fått signaler om at reguleringsplanforslaget vil bli lagt fram neste år. Nye Veier har bebudet at det er aktuelt å ha byggestart sommeren 2019. Strekninga det gjelder er utvidelse til fire felt fra Melhus sentrum til Skjerdingstad, og en firefelts motorvei fra Skjerdingstad til rett sør for Kvål sentrum. Entreprisen er ifølge Nye Veier, på en milliard kroner.

– Vi har fått informasjon om at det ikke er nødvendig med konsekvensutredning for E6 Melhus sentrum-Kvål, sier Krogstad.

Varaordføreren etterlyser ordførerengasjenet

Varaordfører Stine Estenstad (H) er kritisk til at det nye organet regionrådet Trøndelag sør ikke kom med en uttalelse om spareplanen for E6, og da spesielt om Lerkrysset. Hun har sammen med varaordfører Ingvill Dalseg i Oppdal, sendt et brev som hun ønsker skal tas opp i regionrådet når rådet har møte på fredag. Regionrådet ledes av ordføreren i Holtålen,og ble etablert i august. Det får 300.000 kroner fra fylkeskomiteen for kollektiv og regional utvikling.

- E6 utbygging sør for Trondheim er en viktig sak for hele Trøndelagsregionen. Dette førte til at mange store samfunnsaktører sendte brev til Melhus' politikere for å utøve påvirkning i denne saken.  Derfor stiller vi et stort spørsmålstegn ved at det ikke kom et signal fra konsensusorganet sør for Melhus. Det var kun ordføreren fra Midtre Gauldal som uttalte hvor viktig det var for hans kommune at vegen blir bygd raskt og ikke ble utsatt. Regionrådet i Trøndelag sør var helt taus, ingen ville mene noe om å få en god motorvei igjennom regionen. Ingen ville sende et signal til Melhus om hvor viktig denne veien er for kommunene, næringslivet sitt eller innbyggerne sine, skriver Estenstad og Dalseg i brevet.

Når det gjelder ei vurdering av hele veilinja slik beboere på vestsida av Gaula ønsker, mener Estenstad at toget er gått for å ta opp hele veilinja på nytt for å vurdere om den kan legges på østsida av Gaula, og hun mener ei ny vurdering vil føre til forsinkelser.

Ordførerne Bjørn Salvesen (f.v bak.), foran Ola Øie og Kirsti Welander, bak Jan Håvard Refsethås, Gunnar Krogstad og Sivert Moen er med i det nye regionrådet. Foto: Privat