Et enstemmig medlemsmøte i Melhus Kristelig Folkeparti har vedtatt at de ikke vil stemme for Lerkrysset under dagens kommunestyremøte. Lokallagsleder Jan Petter Opedal sier at vedtaket er basert på at partiet synes krysset blir for dyrt, at det går med for mye dyrkajord og at det er uheldig at Gaula må krysses. Muligheten til å få oppstart for E6-bygging i 2019, har også veid tungt for partiet.

Dermed er det ikke flertall i Melhus kommunestyre for Lerkrysset såfremt stemmegivinga blir slik partiene har signalisert på forhånd.

For og imot

Under formannskapsmøtet i forrige uke, var det flertall for Lerkrysset ettersom Jan Arne Bremnes fra KrF stemte sammen med Melhuslista og Arbeiderpartiet. Under medlemsmøtet mandag kveld stemte Bremnes mot Lerkrysset, og partileder Opedal forklarer det med at Bremnes ikke hadde et medlemsmøte å støtte seg på da han skulle stemme under formannskapsmøtet. 11 møtte opp til medlemsmøtet.

- Bremnes kom opp i en situasjon med formannskapsmøtet som var før medlemsmøtet. Han har aldri vært en stor tilhenger av Lerkrysset slik det er tegnet nå. Ifølge informasjon vi har fått fra Nye Veier, er det urealistisk at krysset kan tegnes på annet vis, sier Opedal.

Stiller betingelse

Melhus Kristelig Folkeparti stiller en betingelse for å være med på å la Lerkrysset utgå:

- Forutsatt at Nye Veier holder sitt løfte om den forespeilede framdriften i totalprosjektet, som det heter i vedtaket.

- Jeg tror Nye Veier som nytt selskap er avhengig av tillit. Det er en slags hestehandel vi har invitert til. Det er lettere å handle hest med en du har handlet med før. Vi har ikke handlet hest før med Nye Veier, sier Opedal.

Partiet varsler i uttalelsen etter medlemsmøtet at dersom E6 gjennom Melhus ikke høynes på Nye Veiers proriteringsliste selv om Lerkrysset er tatt vekk, vil partiet at saken skal tas opp til ny vurdering.

Nye Veier har kalt melhuspolitikerne for Ole Brumm, og mener at melhuspolitikerne både vil ha Lerkrysset og rask E6-bygging.

Fortsatt jevnt

Ut fra signaler, er det bare Melhus Arbeiderparti og Melhuslista som har sagt at de vil stemme for å beholde Lerkrysset under dagens kommunestyremøte. Disse to partiene er avhengige av å få med seg én stemme til, og den kommer altså ikke fra Kristelig Folkeparti. Høyre, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti har alle sagt at de vil stemme imot Lerkrysset blant annet av jordvernhensyn. Miljøpartiet De Grønne har ikke sagt høyt hva de vil stemme i kveld.

- Vi må tenke på hva som er viktig som jordvern, regionale hensyn og framdrift. Hadde omkostningene vært en fjerdedel, ville nok mange ha stått på for Lerkrysset, sier Opedal.

Nye Veier la under et folkemøte i Melhus fram en framdriftsplan for E6-bygginga. E6 mellom Melhus sentrum og Ulsberg er delt i tre entrepriser av Nye Veier.

Tre entrepriser

E6 Melhus-Ulsberg foreslår Nye Veier å dele opp i tre entrepriser med tidlig involving av utvalgt entreprenør. Får Nye Veiers trøndelagsavdeling gehør hos styret i Nye Veier, blir det byggestart i 2019 for E6 Kvål-Melhus, E6 Korporalsbrua-Kvål i 2020/2021 og E6 Ulsberg-Vindalsliene i 2024.

Strekninga Melhus sentrum-Kvål skal ifølge Nye Veier få byggestart sommeren 2019, og begrunnes blant annet med ønsket å unngå trafikkork i Kvål sentrum som følge av at E6-strekninga Trondheim-Melhus da står ferdig samt behovet for E6-ramper for å få vekk den store lastebiltrafikken i Søbergdalen.

Nye Veier har sendt det de kaller et faktaskriv til Melhus kommune, og skrivet har rådmannen sendt til politikerne.

I skrivet presiserer Nye Veier at det ikke blir byggestart for strekninga Kvål-Melhus sentrum i 2019 om det ikke blir kostnadskutt for hele strekninga.

- Skal vi bruke nær 400 millioner kroner på Lerkrysset, blir byggestarten definitivt utsatt, skriver Nye Veier.

Dersom Lerkrysset utgår, har Nye Veier oppnådd en besparelse på 16 prosent. Målet for Nye Veier var 20 prosent. Nye Veier mener at det er mulig å hente inn resten sammen med den utvalgte entreprenøren. Nye Veier forklarer i skrivet bunnplasseringa for E6 Melhus-Ulsberg med "den relativt lave trafikkmengden gjennom Gauldalen, med tilhørende høye utbyggingskostnader, sammenlignet med andre veiprosjekter".

E6 Melhus-Ulsberg ble av Statens vegvesen, anslått å koste 16 milliarder kroner. Nye Veier skriver i skrivet at Rennebu har godtatt innsparing på en milliard kroner, mens Midtre Gauldal "har vist vilje til å spare inn omtrent det samme beløpet (sitat fra skrivet)".

- Alle E6-kommunene i Gauldalen må godta reguleringsendringer og betydelige kostnadsreduksjoner hvis vi skal klare å fullføre Ulsberg-Melhus-prosjektet innen 2027, slår Nye Veier fast i skrivet.

I Midtre Gauldal vil Nye Veier kutte ut Løkliakrysset, ha bare ett nytt løp i Størentunnelen og ha endret kryssløsninger på Støren.

Dyrkamark

Ifølge Nye Veier kan 200 mål dyrkamark spares dersom Lerkrysset utgår og Skjerdingstadkrysset blir flyttet. Videre mener Nye Veier at det er fare for økt kødannelse enn det er i dag på Kvål, støy, støv og økt risiko for ulykker.

- Et annet miljøpoeng: Ørreten i Kvålsbekken "taper" også på utsatt veiutbygging. Et ledd i Nye Veiers miljøarbeid er nemlig å fjerne hindringer i denne bekken etter at E6-traseen er lagt om. Dette vil gjøre det enklere for ørreten å komme opp og gyte, heter det i skrivet.

Kristelig Folkeparti  mener at dersom Nye Veier har behov for å spare mer i E6-prosjektet, kan endring fra fire felt til tre felt være et moment. Tofelts motorvei med midtdeler vil KrF ikke støtte, ifølge lokallagsleder Opedal. Firefelts motorvei med 110-sone til Støren kan ha en del negative miljøeffekter, mener partiet. Partiet mener at det Nye Veier spare på forenklinger, kan brukes på trafikksikkerhetstiltak og kollektivtiltak på gamle E6.

Les også: KrF-er i Midtre Gauldal bønnfaller Melhus KrF i saken om Lerkrysset

Det har et kraftig press på politikerne i denne saken, og engasjementet hos leserne har vært stort. Trønderbladet har fått inn mange leserinnlegg, og det er kommet mange kommentarer i sosiale medier. På Trønderbladets nettside og i papiravisa kan en lese leserinnlegg som er kommet.

I valgkampen hadde Kristelig Folkeparti stand i Melhus sentrum. F.v. Daniel Myhren Hovind, Jan Arne Bremnes og Jan Petter Opedal.