Melhuspolitikerne utsettes for en voldsomt press i forkant av kommunestyremøtet der spareplanen til Nye Veier skal behandles, og nå får Ap-ordfører Gunnar Krogstad henstilling fra eget parti om å bøye av. Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) foreslår i likhet med fylkespolitiker Torhild Aarbergsbotten (H) at Melhus kommunestyre frafaller krav om kryss på Ler.

- Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag ser det som svært viktig at utbygginga av E6 sør kommer i gang så fort som mulig. En raskest mulig ferdigstillelse av ny E6 sør med motorveistandard, er avgjørende for økt trafikksikkerhet og framkommelight. Fylkesutvalget vil derfor anmode Melhus kommunestyre om å frafalle krav om kryss på Ler slik Nye veier AS ber om, i tråd med mandatet fra sittende regjering, er fylkesordførerens forslag til uttalelse fra fylkesutvalget som har møte på tirsdag.

Tirsdag skal Melhus kommunestyre avgjøre om spareplanen til Nye Veier skal støttes. Nye Veier vil ta vekk Lerkrysset for å spare 375-400 millioner kroner.

Vil ha garanti

- Samtidig må Nye Veier AS garantere for en oppstart av bygginga av E6 sør som gjør veien ferdig så raskt som mulig, og senest innen utgangen av 2027. Veien er allerede kraftig forsinket i forhold til opprinnelig plan. Veksten i tungtrafikken gjør dette til et kritisk spørsmål for trafikksikkerhet og næringsutvikling i Trøndelag og Norge, heter det i vedtaket fylkesordføreren anbefaler fylkesutvalget å gjøre på tirsdag.

Fylkesordfører Sandvik opplyser at han kommer med anbefalinga etter formannskapsmøtet i Melhus, og at det altså ikke skjedde i forkant.

Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) sier til Trønderbladet at han lytter til innspill.

- Men det betyr ikke at vi vil bøye av, sier Krogstad.

Høyre presser også på

Utspillet fra fylkesordføreren er et svar på et innspill fra gruppeleder Torhild Aarbergsbotten (H). Aarbergsbotten tok kontakt med Trønderbladet for å varsle at hun vil ta opp saken om E6 sør i fylkesutvalget på tirsdag, og nå har fylkesordfører Sandvik forberedt et svar på utspillet fra Aarbergsbotten.

Høyre jublet da Nye Veier fikk flere E6-strekninger i Trøndelag inn i sin portefølje. Så langt er ingen av strekningene bygd, men Nye Veier har kommet langt på vei med strekninga Ranheim-Værnes. Nye Veier har ikke villet gi noen garanti for når E6 sør står ferdig.

Fylkesordføreren mener det vil være fullstendig uholdbart om Nye Veier utsetter oppstart av E6 sør - ei strekning som fylkespolitikerne var enige om skulle komme foran E6 Ranheim-Åsen.

- Vi tåler ikke mer kakespising langs denne veistrekninga før veien står ferdig, mener Sandvik.

I valgkampen for fire år siden lovte Høyre at dersom velgerne ga tillit til en høyreregjering, skulle E6 gjennom Sør-Trøndelag stå ferdig i løpet av sju år. Lovnaden var at veien skulle være ferdigstilt i 2023. Høyre fikk regjeringsmakt, og opprettet sammen med Fremskrittspartiet, det statlige veiselskapet Nye Veier. Nye Veier kom fram til at E6 sør hadde så lav samfunnsnytte at prosjektet ble satt nest nederst på prioriteringslista.

Om grenda Ler

- For regionens utvikling er det en udiskutabel betydning å få ferdigstilt E6 sør så raskt som mulig, og som jeg vil forvente og tro at fylkesordføreren engasjerer seg fortsatt sterkt for at så vil skje. Det er det partifellene til fylkesordføreren som skal avgjøre i møte etter kl 16.00 denne tirsdagen om det er nasjonen og regionens beste som skal telle, eller om det er en grend i Melhus som skal vinne igjennom med sine krav. I en så stor og alvorlig sak for både Sør-Trøndelag og det nye Trøndelag, burde fylkesutvalget gi en uttalelse om saken, mener Aarbergsbotten.

Vil ikke bøye av

Hvorvidt det blir flertall for Lerkrysset i kommunestyret, er det åpent spørsmål siden Kristelig Folkeparti vakler i synet på krysset. Kristelig Folkeparti kan bli helt avgjørende for et flertall. Melhus Arbeiderparti og Melhuslista stemte sammen med Kristelig Folkeparti for Lerkryset i formannskapet forrige tirsdag.

- Fylkesordføreren og fylkesutvalget har lov til å uttale seg, og vi vil ta med innspill i helhetsvurderinga, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Krogstad mener at fylkesutvalget og Melhus kommunestyre har ulike interesser når det gjelder E6 Melhus-Ulsberg.

- Fylkesutvalget er sikkert ikke opptatt av tettstedsutvikling. Det er vi. Innbyggerne må få kjøre på ny vei når de betaler bompenger, sier Krogstad.

Melhusordføreren mener at de fleste inkludert fylkesordføreren, anerkjenner at det er melhuspolitikerne som skal avgjøre veilinja.

- I plan- og bygningsloven er det kommunen som er planmyndighet. Staten kan gå inn og si at den vil lage en statlig plan. Hvhis staten ønsker det, kan de få laget en statlig plan for E6. Nye Veier tar over planmyndigheten uten at det er laget en statlig plan. Det reagerer jeg på, og jeg mener Nye Veier må opptre redelig, sier Krogstad.

Krogstad tror at dersom Nye Veier hadde fått bestemme, ville det ikke ha vært et eneste kryss i Melhus.

Nye Veier mener at det ikke er mulig å finne en annen kryssløsning for Ler enn den som er tegnet av vegvesenet dersom det blir flertall for Lerkrysset. Det har melhusordføreren ingen tro på, og han mener at siden Nye Veier delte Hokammyrtunnelen på Kvål i to, må det være mulig å finne en bedre utforming på Lerkrysset.

Torhild Aarbergsbotten. Foto: Gunn Heidi Nakrem